top of page

סיקור מירוץ מס' 1

"שיאים נועדו כדי להישבר". המשפט הזה נמצא בתת מודע של כל מי שעוסק בעשייה - יזמים, משקיעים וכמובן ספורטאים. אז את שנת 2023 פתחנו בשבירת שיא עם 47 נהגים שהגיעו אל מירוץ פתיחת עונת אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות. מסלול דן קארטינג חיפה אירח את המירוץ שהוא הראשון מבין עשרה מירוצים העונה שיתפרסו עד לחודש נובמבר. ועם הרבה נהגים חדשים, מדובר כיום במסלול היחיד שיכול לארח את הסבב כמעט מבלי שיהיה מושפע מתנאי מזג האוויר ובעיקר גשם. למה "כמעט"? חכו עד לסיום סבב מקצי מדידות הזמנים.

זמנים

דירוג האלוף האלופים של העונה הקודמת הוא שקובע את סדר חלוקת הנהגים לסבב הנהיגה הראשון במירוץ בין אם מדובר בשיטת 'גריד דירוג' הכולל מדידות זמנים או 'גריד הפוך' הכוללת מנגנון חצאי גמר. וכך חולקו 47 הנהגים ל-4 סבבי מקצי דירוג כשראשונים עולים מרבית אלה שאת עונת 2022 סיימו עם לא מעט גביעים על המדף ובראשם האלופים וסגניהם. אך לפני שנספר מי כן נמצא, נציין כי הורגש חסרונם של מספר נהגים כמו אלוף הפרו 2022 יאזן גזמאוי ואלוף האקספרט ריקי פריקאו וסגנו רן בן-עזר. כולנו תקווה שנראה אותם במירוץ הבא.

10 הקפות המקצה הראשון מציבות בראש הדירוג את מוטי פרץ עם זמן של 24.67 שניות להקפה המהירה ביותר ואחריו איציק שחר עם 24.78 וליאור ויסלברגר עם 24.83. המקצה השני מציב בראש את נדב בראון עם 24.80 ואחריו גיל שורץ עם 24.82 וזיו גרינשפן עם 24.94. הרשימה הכללית מתחילה להתערבב כששני מקצי דירוג נוספים לפנינו כאשר למרביתם של הנהגים שטרם עלו מדובר במירוץ הראשון בקריירה ועל כן ישנה ציפיה דרוכה לאיזו הפתעה. מקצה 3 מסתיים עם 25.08 שניות להקפה בלבד לנהג המהיר ביותר בו - יואב ארנון, כשאחריו גל כהן עם 25.12 ודניאל שציגלובסקי עם 25.22. במקצה 4 הזמנים איטיים אפילו יותר אלא שכאן כנראה שכבר התחילה השפעתו של הגשם שהחל לרדת מספר דקות קודם לכן והאומנם שמדובר במסלול מקורה, אך טפטופי מים חודרים פה ושם. המקצה מסתיים כשבראשו עם זמן של 25.74 שניות נמצא איציק מנשה, מוותיקי נהגי הקארטינג בישראל שהחליט שהגיע הזמן להוריד סנטימטרים של חלודה ואיזה קילו שניים של אבק. טל פרידמן הצעיר ממקם את עצמו שני במקצה עם 25.76 שניות וניר פוגל איטי ממנו בשתי מאיות השניה בלבד.

השלב הראשון הסתיים עם דירוג כל 47 הנהגים מהמהיר לאיטי ובראש הרשימה פרץ ואחריו שחר. ויסלברגר שהיה שלישי אחריהם במקצה, נדחק מעט לאחור כשמקדימים אותו נדב בראון ושורץ. את העשיריה משלימים בזה הסדר עופרי גרטי, ירום אשד, יניב הרשקוביץ, גרינשפן ודודי קורץ.

מועדים

פרק הזמן בין סיום כל שלב במירוץ לבא אחריו מאפשר לצוות הניהול את השקט לקביעת סדר הזינוק בהתאם לתוצאות הזמניות וכן על איזה קארט ינהג כל נהג. לנהגים אלה דקות מנוחה חשובות בתוך כל הלחץ של איפה ועם מי יאלצו להתמודד במקצה התחרותי הבא. כאמור, המירוץ הנ"ל כולל 4 סבבים בכל שלב, ובחצי הגמר הראשון מזנק מוטי פרץ ואחריו ליאור ויסלברגר ויניב הרשקוביץ. המקצה שכלל 12 נהגים, יוצא להקפת החימום שלפני הזינוק רק כדי לגלות שבדקות המנוחה בהן המסלול דמם ניקוו להן מספר שלוליות קטנות אך שובבות, אחת מהן במקום אסטרטגי מאוד - היציאה מהפניה אליה מזנקים מה שיחייב חזרה סופר זהירה לגז. ראשון לגלות זאת הוא יואב ארנון שמחליק ומהמקום הרביעי מתדרדר עד למקום האחרון עוד בטרם ניתן האור הירוק. בשל התנאים החריגים, עוצרים מנהלי המירוץ את הנהגים, מחזירים את ארנון למקומו ומזהירים ומזכירים שמעתה זאת אחריותם להתמודד עם התנאים ומי שיחליק הבעיה היא שלו. הקפת חימום נוספת עוברת בשלום, אך מרגע הזינוק מתחילה ה"שמחה". אמנם גם הנהגים הוותיקים ביותר יכולים לספור על כף יד אחת את מספר מירוצי הקארטינג שהתקיימו בישראל בתנאים רטובים, אך הניסיון הוא שמאפשר להם להישאר על המסלול בעוד שכחצי מהנהגים ובעיקר החדשים מוצאים את עצמם כבר אחרי מספר שניות עם הפנים נגד הכיוון. דגל הזהירות הצהוב מונף בעוד שצוות המירוץ עוזרים לסביבונים לחזור למסלול ועכשיו השאלה היא מי מהם יצליח להתאושש ומי ימשיך את חג החנוכה גם בהקפות הבאות. המקצה מסתיים ללא שינוי בקרב שלושת הראשונים כשאחריהם מסיימים מיכה אפרים ואביתר נרוב.

נהגי מקצה חצי הגמר השני קצת זכו - מצד אחד הם גילו מבעוד מועד היכן המקומות הרטובים במסלול ומצד שני פיזור המים ב-13 ההקפות של המקצה הקודם שיפרו במעט את התנאים. איציק שחר מזנק ראשון ואחריו עופרי גרטי ודודי קורץ. בדומה לזינוק הראשון, גם כאן נרשמו מספר סביבונים אלא שהפעם פחות. המקצה ממשיך כמעט ללא שינוי מלפנים עד לרגע שבו קורץ במהלך הגנתי מוצא עצמו ללא אחיזה בדיוק ברגע הלא מתאים, מסתחרר וחוזר במקום האחרון. את מקומו תופס אלוף הרוקיז של 2022 רז עכו שיודע כמה קשה יהיה השנה לקרוא תיגר על אליפות קטגורית הפרו. שחר מנצח לאחר 13 הקפות לא קלות ואחריו גרטי ועכו. קורץ מסיים רק במקום העשירי אחרי שהצליח לשפר 2 מקומות כשבינתיים הגשם בחוץ מתחזק ועוד מים מתפזרים על המסלול. כמה זה משפיע? בין זמני ההקפה המהירים של שני חצאי הגמר עד כה מפרידה כמעט שניה.

המקצה השלישי מעמיד בראש את נדב בראון ואחריו ירום אשד ויונתן טרוק. בינתיים הגשם פסק לחלוטין, והשאלה היא עד כמה המסלול רטוב בהתחלה וכמה יתייבש במהלכו (וכמובן האם הגשם יחזור). לשאלה הראשונה - תנאי המסלול השתפרו וזמני ההקפה מהירים במקצת מזה של חצי הגמר הראשון. ובכל זאת מספר נהגים ירצו לשכוח את המקצה ובראשם בראון שמהמקום הראשון בזינוק מסיים במקום הרביעי תוצאה בעלת השלכות לגבי מקצה הגמר אליו יעפיל. טרוק מסיים ראשון ואחריו דניאל שציגלובסקי ואשד שמאבד מקום אחד.

המקצה הרביעי והאחרון לשלב חצאי הגמר הוא שיקבע את חלוקת הנהגים הסופית למקצי הגמר וכל אחד מהם רוצה לנסות ולהתברג גבוה ככל האפשר. גיל שורץ מזנק ראשון ואחריו זיו גרינשפן ודור מלכה. תנאי המסלול עדיין הפכפכים אך אף אחד מהמובילים לא נהנה או מפסיד מכך וזה הסדר של השלושה גם בסיום כשאחריהם משלימים את החמישיה הראשונה איתי קליין ועמית ויצמן.

ששון

הגשם כאילו צוחק עלינו ורגע יורד במבול ורגע אחרי נרגע וזאת כשהמסלול נכנס שוב למספר דקות של הפסקה בזמן שמנהלי המירוץ מסדרים את סדר מקצי הגמר. הפעם, 13 נהגים יאכלסו כל גמר כאשר בהתאם למסורת מנצח (ואולי שניים) מכל גמר יקבל את כרטיס הבונוס בדמות זינוק מהמקום האחרון בגמר שמעליו מה שעשוי לשפר עוד את מיקומו הסופי. גמר ד' עולה ראשון ובראשו ירדן קזרלי ואחריו רווה סיבי החדש ודודי קורץ שזה אינו המקום המוכר לו. 16 הקפות, מסלול רטוב בחלקו, ושני כרטיסי בונוס אותם מי יקח? את המקצה מנצח סיבי וקזרלי מסיים שני ושניהם ישלימו את סדר הנהגים בגמר ג'. עוד במקצה זה ראוי לציין את נועם לביא הצעיר. אחרי מקצה חצי גמר לא מוצלח בעליל שזרק אותו אל המקום האחרון, הוא שם בצד את התסכול ובנהיגה שקולה כשהוא אוסף את כל הידע שצבר באימונים הוא מצליח לסיים אחרי ששיפר לא פחות משישה מקומות.

הקרב על שני כרטיסי הבונוס במקצה גמר ג' מעמיד את יואב ארנון ובוריס פריאוברז'ינסקי ראשונים. ואם יש משהו יפה בליגה שלנו זה בדיוק זה - כשבוריס כבר זכה במירוצים, ארנון עוד טרם נולד. איפה עוד אפשר לראות מירוצים מרהיבים בין כאלה פערי דורות. מי שינסה לקחת מהם את הממתק הם מארק בוגוסלבסקי ועמית נחמיאס ואחריהם עוד 9 נהגים, אך ללא הצלחה וארנון ופריאוברז'ינסקי מסיימים ראשונים והם אלה שיחתמו את סדר הנהגים בדירוג למקצה גמר ב'.

נדב בראון בעמדת הזינוק הראשונה, מתוסכל מחצי הגמר, שואף הכי גבוה שאפשר. אחריו מיכה אפרים ואיתי קליין כשהפעם רק כרטיס בונוס אחד על הפרק כך שמקום שני לא נחשב. עוד במקצה הרוקי ישי שילד ואחרי הסופרפרו עמית ויצמן ואחד הפייבורטים של האדוונס אביתר נרוב מה שבטח לא מרגיע את הנהג החדש. 16 הקפות והתנאים ממשיכים להשתנות בעקבות תדירות הגשם וההפוגות. שילד לא מצליח לעמוד בלחץ וברטוב ומתחיל לאבד מקומות. עוד שינויים נרשמים במיקום כשגם בראון מתדרדר לאחור כשמנגד גם יואב ארנון וגם בוריס פריאוברז'ינסקי שהגיעו מגמר ג' מתקדמים לאט ובזהירות. דגל השחמט קובע שאת כרטיס הבונוס יקבל אפרים שעובר את קו הסיום שניה וחצי לפני ניר פוגל כשבמקום השלישי נרוב. פריאוברז'ינסקי מסיים רביעי וארנון חמישי מוכיחים למה שווה להילחם על כרטיס הבונוס.

גמר א', הגמר המותח של כל יום מירוץ. ובמירוץ הראשון של העונה מדובר גם בהשגת נקודות במלחמה הפסיכולוגית שבין הנהגים. מוטי פרץ בחוד ואחריו איציק שחר. נזכיר שהאחד הוכתר ב-2022 לאלוף הסופרפרו והשני סגנו ובדיוק ההיפך בדירוג אלוף האלופים. ואף אחד מהם לא ירצה לסיים את 2023 עם פחות משני התארים האלה אצלו בכיס. אחרי השניים מתמקמים גיל שורץ ויונתן טרוק ולא לשכוח את ליאור ויסלברגר ועופרי גרטי שכל אחד מהם יכול לסיים על הפודיום בכל יום נתון. אבל איך יבואו לידי ביטוי היכולות הגבוהות שלהם בתנאים רטובים? פרץ מזנק מצוין. הוא יודע את החשיבות של לעבור בשלום את המקטע הרטוב שבפנית הזינוק ורצוי להישאר ראשון. והוא עושה זאת היטב בעוד ששחר פרט לעובדה שצריך להישאר על המסלול, צריך לעדוף את ניסיון העקיפה של שורץ. בהקפה השניה כבר מבינים יותר טוב מה הולך לקרות כאן - הברירה היחידה של שחר היא להגן על המקום השני וכך עוזר לפרץ לברוח קדימה תוך שהוא קונה לעצמו זמן יקר שיעזור לו במקרה שאולי יפספס ויחליק. מי שמתקשה לשמור על מקומו הוא שורץ שמאבד מקום לטרוק בעוד שמאחור נרשמות לא מעט ניסיונות עקיפה בין שאר הנהגים מלווים בהחלקות ובעוד שינויי מיקומים.

דגל השחמט לסיום המירוץ הראשון ממשיך למעשה את העונה שאך הסתיימה. פרץ מנצח וגם לוקח את שתי נקודות הבונוס על זינוק מהפולפוזישן וההקפה המהירה, שחר מסיים שני והנה מצפה לו עוד עונה של הזעה רבה. גרטי מסיים שביעי, אך הוא השלישי מבין נהגי הסופרפרו שישלים את הפודיום לצידם של פרץ ושחר. טרוק מסיים את המירוץ שלישי ואחריו שורץ וויסלברגר, ובסדר זה מנצחים השלושה בקטגורית הפרו. אפרים בזכות כרטיס הבונוס מתקדם עד למקום השישי הכללי ומנצח את קטגורית האקספרט וירום אשד מהמקום התשיעי הכללי הוא המנצח של קטגורית האדוונס. ומי מנצח הרוקיז? אולי בגלל התנאים, אף אחד מהם לא העפיל לגמר העליון ומנצח קטגורית הנהגים החדשים הוא יואב ארנון שסיים במקום ה-17 הכללי.

המירוץ הבא של אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות יתקיים ב-10/02 במסלול דן קארטינג חוצות המפרץ. מדובר במסלול פתוח כך שגשם יעניק לנהגים מסלול שרטוב כולו ולא רק בחלקו. אך עוד טרם לכך, יפגשו הנהגים בסבב ה-SuperLeauge - ליגת הסיבולת האישית, שיתקיים במסלול רמלה ביום שלישי ה-17/01. וכן, גם כאן מדובר במסלול פתוח וסיכוי סביר לתנאים רטובים.

Top5 SuperPro

1. מוטי פרץ - 33 נק'

2. איציק שחר - 26 נק'

3. עופרי גרטי - 22 נק'

4. יניב הרשקוביץ - 19 נק'

5. בוריס פריאוברז'ינסקי - 17 נק'

Top5 Pro

1. יונתן טרוק - 31 נק'

2. גיל שורץ - 27 נק'

3. ליאור ויסלברגר - 22 נק'

4. מיכה אפרים - 19 נק'

5. רז עכו - 17 נק'

Top5 Advance

1. ירום אשד - 32 נק'

2. דניאל שציגלובסקי - 26 נק'

3. זיו גרינשפן - 23 נק'

4. ניר פוגל - 19 נק'

5. אביתר נרוב - 17 נק'

Top5 Rookie

1. יואב ארנון - 32 נק'

2. רן ורסנו - 26 נק'

3. אסף לנגי - 22 נק'

4. ישי שילד - 20 נק'

5. עמית נחמיאס - 17 נק'

Top5 Expert

1. מיכה אפרים - 31 נק'

2. דור מלכה - 28 נק'

3. בוריס פריאוברז'ינסקי - 22 נק'

4. אסף לנגי - 19 נק'

5. עמית נחמיאס - 17 נק'

Top10 אלוף האלופים

1. מוטי פרץ - 50 נק'

2. איציק שחר - 47 נק'

3. יונתן טרוק - 45 נק'

4. גיל שורץ - 44 נק'

5. ליאור ויסלברגר - 43 נק'

6. מיכה אפרים - 42 נק'

7. עופרי גרטי - 41 נק'

8. רז עכו - 40 נק'

9. ירום אשד - 39 נק'

10. רז עכו - 40 נק'





285 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page