רישיון נהיגה בקארטינג
"איזה רישיון אני מקבל?". שאלה ששואלים אותנו לא מעט. אז מצאנו לנכון לעשות לכם קצת סדר בדברים וכבר נקדים ונאמר שאין כזה דבר "רישיון קארטינג". אז מה כן יש? נתחיל מהסוף:
רישיון נהיגה ספורטיבית
רישיון המונפק ע"י משרד הספורט בהתאם לחוק הנהיגה הספורטיבית. הוצאה של רישיון כזה מחייבת לעבור קורס עיוני בן מספר שעות שברובו סוקר בעיקר עניינים בירוקרטיים וחוקיים הנוגעים לחוקי מדינת ישראל ותקנותיהם. בתום הקורס יעברו הנהגים בחינה עיונית ומי שעבר אותה בהצלחה יהיה זכאי להחזיק ברישיון זה אך לא לפני שעבר בהצלחה גם בדיקות רפואיות בתחנה לרפואת ספורט ושילם את האגרה השנתית. כך יוצא שאדם יכול שיהיה זכאי לרישיון נהיגה ספורטיבית מבלי שנהג אפילו מטר אחד בכלי המירוצים. נוסף על כך, באם הנהג אינו מחזיק ברישיון נהיגה מה שבעיקר קורה עם ילדים, הוא יידרש לעבור מבחן נהיגה מעשי (מבחן שליטה) ע"י גוף הכשרה מוסמך כך שבמקרה זה עליו להיות בעל ניסיון מספק בתפעול הכלי עליו הוא ייבחן. אגב, גיל המינימום החוקי לרישיון שכזה הוא 8.
אז למי נדרש רישיון נהיגה ספורטיבית? הוא נדרש בשלושה מצבים: 1. אדם הרוצה להתחיל להתחרות בענף ספורט מוטורי כנדרש בחוק; 2. אדם הרוצה לרכוש כלי נהיגה ספורטיבי כמוגדר בחוק (רישיון אפור); 3. סתם כדי שיהיה עוד פלסטיק בארנק.
רישיון נהיגה ספורטיבית
רישיון זה ניתן בהתאם לחוק הנהיגה הספורטיבית לכל כלי רכב המיועד למירוצים ובהתאם לתנאים והכללים הטכניים של הענף הרלוונטי. על הכלי לעבור בדיקה ע"י בוחן טכני מוסמך שיאשר את תקינותו והתאמתו לענף הנדרש ולאחר תשלום האגרה השנתית יהיה זכאי לרישיון זה. על כלי בעל רישיון אפור יכול לנהוג כאמור בעל רישיון המותאם לכלי ובנוסף מי שאין ברשותו רישיון, יכול לנהוג במסגרת אימונים תחת השגחה של מדריך ומאמן מוסמך.
רישיון קארטינג
אין כזה דבר. קורסי נהיגת קארטינג הינם קורסים מעשיים המלמדים פרקטיקה, הפוך לחלוטין מקורס להוצאת רישיון נהיגה ספורטיבית שהוא עיוני לחלוטין וכלל אינו מלמד נהיגת מירוצים. בדיוק כמו הקורס של האקדמיה למירוצים וקארטינג. יתכן וישנם מי שמקיימים קורסים בעלי שם דומה, ברמות פרקטיקה כאלו ואחרות, ומעניקים תעודה מסוימת, אלא שאין מדובר ברישיון. יותר נכון יהיה לקרוא לזה כרטיס חבר מועדון או משהו דומה.
פונים אלינו נהגים הטוענים שברשותם רישיון (בין אם כזה או רישיון נהיגה ספורטיבית של משרד הספורט) ושהם רוצים להתחיל ולהתחרות בקארטינג 4 פעימות. אלא שאותו רישיון או "רישיון" כלל אינו מוכיח כי הנהג בכלל התנסה בנהיגת מירוצים בפועל ואם כן, הוא כלל אינו מעיד על רמתו והתאמתו לתחרות. על כן, אנו מבקשים להם להגיע לקורס סטייג'1 המקצועי והמקיף שלנו או במקרים מסוימים לאחת מקבוצות האימונים שלנו ורק לאחר מכן בהתאם ליכולות שלהם יקבלו או לא את האישור להשתתף במירוץ. אגב, גם מסיימי קורס סטייג'1 ידרשו לרוב להמשיך ולהתאמן על מנת לשפר רמתם ולהתקדם טרם יאושרו להשתתף במירוץ שכן רמת המירוצים מאוד גבוהה ונדרשת יכולת מינימום מסוימת – ספורטיבית, בטיחותית ומנטאלית, כדי להשתתף.
דבר נוסף שאנו שומעים הוא כי רוצים "רישיון" כדי שניתן יהיה להגיע למסלולי הקארטינג השונים ולקבל קארט ללא הגבלת מהירות. מה שמסלולי הקארטינג דורשים הוא עניין פרטי של כל מסלול בהתאם למדיניות שלו. כאמור, קורס סטייג'1 של האקדמיה והאימונים לאחריו מתרכזים בעניין המקצועי ועל כן במסגרות שלנו הנהיגה היא ללא הגבלת מהירות (בהתאם לתוכן הספציפי של הקורס/אימון) ומה שמעבר לכך ולא נמצא תחת הפיקוח שלנו אינו באחריותנו. זו הסיבה מדוע אנו לא מנפיקים תעודה.
מבחן שליטה
כאמור, מבחן מעשי זה נדרש כחובה למי שמבקש להוציא רישיון נהיגה ספורטיבית אך אין ברשותו רישיון נהיגה בתחבורה. המבחן קובע כי על מבקש הרישיון לעבור הכשרה מעשית במסלול מירוצים מאושר, על הכלי בו הוא מבקש להתחרות, באורך כולל של 4 שעות בסופה יחליט המנהל המקצועי אם יכולותיו מספיקות על מנת להחזיק ברישיון כזה. במקרה הספציפי של קארטינג, הנהג צריך במבחן המעשי לנהוג בהצלחה על קארט 2 פעימות. אלא שנהיגה בקארט 2 פעימות מצריכה יכולות גבוהות וניסיון מוכח קודם אותו ניתן לצבור על קארט 4 פעימות ולכן, לא נעשה מבחן שליטה לנהג שלא צבר יכולת מתאימה לכך. יתרה מכך, נהיגה על קארט 2 פעימות ללא ניסיון מוכח מסכנת גם את הנהג וגם את הקארט בתאונות ונזקים מיותרים. לכן אין זה יהיה מקצועי להעלות כל אדם על קארט 2 פעימות מבלי שעבר הכנה מתאימה.
אז נסכם
רישיון קארטינג – אין כזה דבר. כדי להתחרות ב-4 פעימות צריך רק יכולת מוכחת אותה ניתן לקבל בהכשרה מקצועית נכונה.
רישיון נהיגה ספורטיבית – יש כזה דבר. הוצאתו כלל אינה קשורה בלמידת נהיגת מירוצים מעשית.
רישיון נהיגה ספורטיבית בקארט 2 פעימות – מתחילים ב-4 פעימות וכשמגיע השלב המתאים עושים אותו וגם זה נדרש חוקית רק עם רוצים להתחיל להתחרות ב-2 פעימות או לרכוש קארט באופן פרטי.