top of page

פורמולה 1

בשנת 2013 הדהים מקס ורסטאפן את עולם הקארטינג. טוב לא ממש הפתיע היות והעולם התוודא לכישרון שלו עוד הרבה קודם, אלא שלסיים באותה שנה עם כל כך הרבה תארים גם בקארט רגיל וגם הילוכים (שיפטר), בסבבי המירוצים הטובים מכולם ה-FIA וה-WSK, זה לא היה עניין של מה בכך. 8 שנים אחרי הוא הוכתר לאלוף עולם של סבב המירוצים הגדול מכולם - פורמולה 1, תואר אותו שמר גם השנה וככל הנראה ישמור או לכל הפחות יזכה בו עוד מספר פעמים גם בשנים הבאות. ואם נמשיך לרשימת שאר נהגי פורמולה 1 נמצא עוד אלופי קארטינג כמו שארל לה-קלר ולאנדו נוריס שהם רק שניים מהם.

 

אז איך מגיעים לסטאטוס של נהג פורמולה 1? לרוב, גיל 15 הוא הגיל בו מבצעים הנהגים את המעבר מקארטינג למכוניות כשהסבב הראשון בתור הוא פורמולה 4 ואחריו עולים במעלה הסבבים - פורמולה 3 ופורמולה 2, כאשר לרוב נהג מבלה בממוצע שנתיים בכל סבב. אבל להגיע לפורמולה 1 זה כבר עניין בפני עצמו שמחייב את הנהגים ליכולת מוכחת מגובה בניסיון אותו צברו כאמור מתקופת הקארטינג דרך סבבי המכוניות המוקדמים ולא פחות חשוב תמיכה כלכלית.

 

לא מעט נהגים כשרוניים "הוקפצו" כיתה בינהם הוותיק כיום על הגריד פרננדו אלונסו שהיה אלוף אירופה בקארטינג לנערים בשנת 1996 ושבגיל 17 זינק למירוץ הפורמולה 1 הראשון שלו בקבוצת מינארדי דאז ונחשב לאחד הנהגים הטובים בדורו למרות שלזכותו רק 2 אליפויות פורמולה 1. כמוהו מקס ורסטפן שבאותו הגיל התיישב במכוניות טורו רוסו, אלפא טאורי כיום וקבוצת בת של רד בול הגדולה. אלא שבין מירוץ הקארטינג האחרון של ורסטפן למירוץ הפורמולה 1 הראשון שלו, הפרידה עונה אחת בלבד אותה העביר בפורמולה 3, מה שהביא את ה-FIA, פדרצית המירוצים הבינלאומית, לקבוע מנגנון ניקוד שמטרותיו הן גם לחייב את הנהגים לצבור כמה שיותר ניסיון בקטגוריות הנמוכות יותר וגם להגיע להישגים שיאפשרו להם לצבור את אותו ניקוד שיאפשר להם להוציא את רישיון המירוצים המיוחל - ה-Super License.

פורמולה 1 בהווה

כיום כמעט לכל קבוצת פורמולה 1 יש אקדמיה, גוף שמטרתו לזהות נהגים כשרוניים בעלי פוטנציאל כבר בגילאים הצעירים שלהם. הגדילה לעשות פרארי שאקדמית הנהגים הצעירים שלה שילבה כוחות עם קבוצת טוני קארט הנחשבת לאחת המובילות בעולם הקארטינג. שיתוף הפעולה בין השתיים הוא דו סיטרי כאשר מצד אחד דואגת טוני קארט לשמור על כושר של נהגי האקדמיה שממשיכים להשתמש בקארטינג ככלי אימון מאוד יעיל ומנגד שואבת פרארי פוטנציאליים לעתיד. רק לאחרונה הודיעו השתיים על צירופו של נהג טוני קארט ואלוף העולם בקארטינג 2021 וסגן אלוף העולם 2022 טואוקה טאפונן לאקדמיה שנחשבת ליוקרתית מכולן. אבל לא רק פרארי, גם רד בול הודיעה לאחרונה על צירופו של נהג צעיר לשורות האקדמיה שלה - אנזו טארנואניקול, אלוף העולם לקארטינג לנערים 2022 שבמקרה או שלו גם הוא נהג קבוצת טוני קארט.

 

עכשיו אנחנו רוצים לנחש מי יהיה הוורסטאפן הבא, תרשמו ודברו איתנו עוד שנתיים-שלוש: קוראים לו אנדראה קימי אנטונלי בן ה-16 מאיטליה שבשנתו הראשונה במכוניות - 2022, הוכתר לאלוף הפורמולה 4 גם בסבב האיטלקי וגם הגרמני. בשנה שעברה הוא היה אלוף אירופה בקארטינג, כנ"ל גם בשנה לפניה, ב-2019 היה סגן אלוף לצד לא פחות מ-4 תארי WSK ואת 2018 סיים עם 3 תארי אליפות החשוב בינהם הוא אלוף העולם בסבב ROK Cup כשהוא רק בן 12. כבר אז הוא אומץ על ידי אקדמית הצעירים של מרצדס.

 

אמנם הזכרנו בעיקר את האלופים, אך לא כל נהגי המירוצים היו אלופי קארטינג אבל מה שבטוח הוא שכולם היו שם בין אם בסבבים החזקים מכולם ה-FIA ו ה-WSK ובין אם בסבבים אחרים עולמיים או מקומיים. בהנחה שכיום לפחות תיאורטית גיל הכניסה לפורמולה 1 הוא 20, נהג חייב שיהיה לרשותו לפחות עשר שנים של ניסיון. חלק מזה יגיע בקטגוריות המכוניות כנ"ל הניקוד הנדרש לרישיון, אבל רוב הניסיון ויותר מכך, לימוד הבסיס לנהיגת המירוצים והטמעה שלו, יגיע רק ממקום אחד -  קארטינג.

השלבים שכל נהג ישראלי בקארטינג צריך לעבור

 

היכל אלופי הקארטינג FIA נהגי הפורמולה 1 כיום

מקס ורסטאפן - אלוף עולם ואלוף אירופה

שארל לה קלר - אלוף עולם

ג'ורג' ראסל - אלוף אירופה

לואיס המילטון - אלוף אירופה

לנדו נוריס - אלוף עולם ואלוף אירופה

פרננדו אלונסו - אלוף עולם

סבסטיאן ווטל - אלוף אירופה

אלכסנדר אלבון - אלוף עולם ואלוף אירופה

ניק דה וריס - אלוף עולם ואלוף אירופה

לוגן סרג'נט - אלוף עולם

bottom of page