top of page

מקס ורסטאפן

למירוץ האחרון של עונת הפורמולה 1 ב-2021 הגיעו שני נהגים עם אותו מספר הנקודות, דבר שבשנים האחרונות היה מאוד חריג בסבב המירוצים המהיר בעולם. לואיס המילטון הוותיק נהג קבוצת מרצדס צריך להשיג נקודה אחת בלבד יותר מיריבו הצעיר של קבוצת רד בול מקס ורסטאפן על מנת להשיג אליפות עולם שמינית וכך לשבור את שיא האליפויות בו מחזיק המילטון עצמו יחד עם הנהג האגדי מיכאל שומאכר. הקפות הסיום הוציאו את מכונית הבטיחות אל המסלול מה שבסופו של דבר עוזר לורסטאפן לנצח את המירוץ ולהשיג אליפות עולם ראשונה בקריירה.

 

בכל ענף ספורט יש את מי שנחשב ל"אחד בדורו". הספורטאי שיש לו את העוד קצת כשרון ויכולת כדי להתעלות על כל האחרים. כזה הוא מקס ורסטאפן שעוד כילד על מסלולי הקארטינג הראה את הפוטנציאל הגלום בכישרונו. הוא נולד ב-1997 בבלגיה לאמא מקומית שבצעירותה הייתה נהגת קארטינג, ואבא הולנדי שהיה נהג פורמולה 1, כך שאת אדי הדלק וצלילי האגזוזים הוא הכיר מיום לידתו אי שם בספטמבר 1997. למרות שגדל בבלגיה, בחר ורסטאפן באזרחותו ההולנדית של אביו. את מסלולי המירוצים הוא פגש כאמור בגיל צעיר מאוד ואת התואר הראשון שלו כאלוף בלגיה בקארטינג השיג בשנת 2006 כשהוא בן 9 בלבד. ורסטאפן התחרה בקארטינג עד לשנת 2014 אז עשה את הקפיצה אל עולם המכוניות, ובכל שנה החזיק לפחות בתואר אליפות אחד – ב-2007 אלוף בלגיה ואלוף הולנד תארים בהם החזיק גם בשנתיים הבאות. הקפיצה לזירת הקארטינג העולמית אירעה בשנת 2010 במהלכה זכה בלא פחות מ-4 תארי אליפות כולל אלוף עולם ואלוף אירופה של סדרת ה-WSK. הוא נותר כאלוף ב-WSK גם בשנתיים שלאחר מכן, כשאת תואר אלוף העולם הנחשק ביותר של ה-FIA ב-2012 הוא מצליח, רק בגלל פרישה במירוץ האחרון, לסיים במקום השני. אבל לא אחד כמוהו יסיים את קריירת הקארטינג בלי תואר אליפות של ה-FIA ובעונתו האחרונה 2013 הוא מוכתר לאלוף אירופה גם פעמיים כולל בקטגורית קארטינג הילוכים KZ (שיפטר) אותה הוא מסיים גם כאלוף עולם. בסך הכל משיג ורסטפן 6 תארי אליפות בשנה זאת.

 

מקס ורסטאפן מגיע בשנת 2014 אל סבב אליפות אירופה של הפורמולה 3, מדלג על סבבי הפורמולה 4 ופורמולה רנו בהם בדרך כלל מתחילים הנהגים מהקארטינג. את עונתו הראשונה הוא מסיים במקום ה-3 באליפות, תוצאה יוצאת דופן למרבית הנהגים אבל לא עבורו. ואם הדילוג מקארטינג לפורמולה 3 הוא לא כזה חריג, אז הצעד הבא יהיה חריג בהחלט כי לאחר שנה אחת בלבד על מכונית מירוץ הוא מגיע לפורמולה 1. תחת המטריה של רד בול, ורסטאפן מצטרף לקבוצת הבת שלה טורו רוסו (לימים אלפא טאורי). ורסטאפן מביא עימו סגנון נהיגה אחר, לטוב ולרע, כשלא מעט מירוצים הוא מסיים בתאונות עם נהגים אחרים ובונה לעצמו מוניטין של "אל תתעסקו איתי". את רד בול זה כנראה לא ממש הטריד כי לאחר עונה אחת מלאה + 4 מירוצים בעונתו השניה הוא מוקפץ לקבוצה הראשית ואת העונה מסיים במקום ה-5. יחד, הם מצליחים לשפר עוד ועוד את המכונית והפערים מול מרצדס הדומיננטית ביותר בשנים אלה, וב-2019 ו-2020 מסיים מקס ורסטפן במקום השלישי באליפות. עכשיו הוא מסמן לו רק מטרה אחת והיא המרצדס של לואיס המילטון. זה נגמר לא אחת בתאונות בין השניים וקרבות מורטי עצבים עד למירוץ הנעילה של עונת 2021. האריה הצעיר מצליח להתעלות על המלך הוותיק וכך גם ב-2022 אותה הוא שוב מסיים עם תואר אליפות בזכות נחישות ומוטיבציה ברמות שיש רק לכאלה שמתמודדים על התואר הבלתי רשמי של מי יהיה הנהג הטוב של כל הזמנים.

מקס ורסטאפן
bottom of page