ציוד הלבשה והגנה למרוצי קארטינג
לציוד ההלבשה והבטיחות בהם משתמשים נהגי מירוצים ישנה חשיבות רבה אשר מקבלת משמעות חשובה יותר ויותר ככל שמתקדמים במעלה הקטגוריות והענפים. בעמוד זה ננסה לתת לכם מספר הסברים ודגשים חשובים לכל אחד ואחד מהפריטים הקיימים. כל הכתוב הינו בגדר המלצה והשימוש בציוד ייעשה בהתאם לרצון הנהג והתקציב שלו ובהתאם לתקנון הליגה בו הוא משתתף. עוד נדגיש כי הסקירה פונה לענף הקארטינג בלבד, אך היא לא שונה מהותית מענפי המכוניות.
קסדה
הקסדה הינה המרכיב החשוב ביותר בציוד לנהג המירוץ והיא נדרשת בכל פעילות נהיגה. מחירן של קסדות מירוץ יכול להגיע לסכומים של אלפי שקלים והוא מושפע מאיכות החומרים מהם הן מיוצרות (תרכובות פלסטיק ועד קרבון), תהליך הפיתוח שלה (בדיקות מעבדה ומנהרת רוח למשל), תקנים, דגם וכמובן היצרן. אז איזו קסדה נרכוש?
למירוצי ה-4 פעימות תתאים כל קסדה ובתנאי שתהיה מלאה (Full Face). הסכומים נעים בין מאות בודדות של שקלים לכמה אלפים וזה כבר נתון לשיקול דעתכם. מה כן חשוב? שהקסדה תהיה במידה הנכונה ולא "תרקוד" על הראש, שכן תהיה בתקן מספק ושיצרן ומותג הקסדה יהיה מוכר.
קסדות בתקני FIA (קארטינג ו/או מכוניות) הינן בגדר המלצה לכל העוסקים בספורט המוטורי כאשר בתחום הקארטינג הן בגדר חובה למתחרים בקטגוריות ה-2 פעימות. כדאי שתדעו שתקן CMR הינו חובה עבור נהגים עד גיל 15 ולאחר מכן כל תקן FIA או Snell ובתנאי שהוא תקף (התקנים מתעדכנים לרוב אחת ל-5 שנים). למי שחושב קדימה לכיוונן של מירוצי מכוניות כדאי כבר מראש לקחת קסדה בתקן המתאים (SA) היות ותקן זה תקף גם במירוצי הקארטינג, אולם תקן קארטינג (SK) לא יתאים למכוניות. עוד כדאי לדעת כי קסדות בתקן למכוניות כוללות תפסנים מיוחדים להתקן ההגנה על הצוואר - HANS ואם אתם מתחרים בקארטינג, יש להסירם.
כיסוי ראש (בלאקלווה)
לכיסוי הראש תפקיד חשוב מאוד במירוצי מכוניות. תפקידו ליצור מגן לפניו של הנהג מפני חום ואש ולכן הוא עשוי מבד/אריג חסין אש. בקארטינג אין חובת שימוש בכיסוי ראש ועל כן כיסויי הראש היעודיים אינם מחוייבים בתקנים. לכן תוכלו למצוא כיסויים החל מחומרי בד פשוטים ועד חומרים מתקדמים מדיפים זיעה וכדומה. אז למה כן להשתמש בכיסוי ראש איכותי? בטיחות - לבעלי שיער ארוך; נוחות - מפריד בין הקסדה לעור הפנים, מונע כניסת שיער לעיניים וכו'; היגיינה - סופג זיעה ושומר על ריפוד הקסדה.
מגן צוואר
פריט שפעם היה בגדר חובה במירוצי 2 פעימות, הפך לרשות בשנים האחרונות ואכן פחות ופחות נהגים משתמשים בו. ובכל זאת מי שכן עושה בו שימוש הם בעיקר קטגוריות הילדים שכן למגן הצוואר לא מעט יתרונות שימושיים: הקסדה "יושבת" על מגן הצוואר ובכך נושאת חלקית את משקל הקסדה; הפחתת עומס ה-G ותזוזות ראש הנהג בסיבובים ובפניות; הגנה מפני אפקט "צליפת השוט" כאשר הקארט סופג פגיעה מאחור וכו'.
ישנם מספר סוגים של מגני צוואר כאשר עדיין ניתן לרכוש את הדגמים המוקדמים שהיו עשויים מספוג ברמות ספיגה שונות עם הגנה מלאה או חלקית. מנגד, הטכנולוגיה המתקדמת הגיעה גם לכאן וניתן למצוא מגני צוואר מתרכובות חומרים שונות ובמבנים אנטומיים כאלה ואחרים.
חליפת מירוצים
טווח הדגמים של חליפות המירוצים רחב מאוד, אולם לכולן מכנה משותף אחד - החליפה הינה פריט לבוש אחיד לכל הגוף והשרוולים ארוכים. למה? בטיחות. והבטיחות גם קובעת את התקן לפיו מיוצרת החליפה כאשר תקני קארטינג 2 פעימות מחייבים עמידות גבוהה בפני שחיקה והם אינם מחייבים שימוש באריג חסין אש כפי שמחייבים בחליפות המיועדות לענפי המכוניות. עבור מירוצי ה-4 פעימות כל סרבל יכול להתאים גם ללא תקן, אולם כפי שציינו במשפט הראשון עליו להיות חלק אחד שלם ועם שרוולים ארוכים.
ניתן למצוא סרבלים מסוגים שונים כאמור, החל מחליפות בד זולות ועד חליפות בתקני מירוצים. איך תבחרו? קודם בהתאם לתקן הנדרש בקטגוריה בה אתם מתחרים ולאחר מכן בהתאם לתקציב. מחירן של חליפות מירוץ תקניות מתחיל בקצת פחות מ-1,000 שקלים ועד אלפי שקלים כאשר ההשפעה על המחיר נובעת מהתקן הנדרש, סוג האריג, גזרת החליפה (יש גם לנשים) והעיצוב. שימוש נוסף לסרבל הוא כ"לוח מודעות" למי שיש לו נותן חסות, ולרוב מדובר בסרבל בעיצוב מיוחד ובתפירה אישית.
מגן צלעות
פרט לצוואר, גם הצלעות עובדות קשה במירוצי הקארטינג ועל כן ניתן למצוא לא מעט מגנים יעודיים. גוף הנהג זז כל הזמן לכל הצדדים ובעיקר בפניות הוא נלחץ לצידי הכיסא כתוצאה מהאפקט הצינטריפוגלי. מגן הצלעות סופג חלק מהמכות והלחצים ובכך עוזר לנהג להימנע מפגיעות חוזרות ונישנות ועל כן אנו מאוד ממליצים להשתמש בו.
מגן הצלעות מגיע בצורת וסט עם הגנות באיזור הצלעות כאשר ההבדל בין הדגמים הוא בעיקר במבנה ובחומרים המרכיבים אותו החל משילוב של ספוג ופלסטיק ועד קרבון. לאחרונה הציג ה-FIA תקן מיוחד הכולל גם הגנה על איזור החזה למקרה של פגיעת פלג הגוף העליון בהגה וזה הפך לפריט חובה במירוצי ה-2 פעימות.
לבוש תחתון
חולצה, מכנס וגרביים הינם בגדר ציוד חובה במירוצי מכוניות והם עשויים מחומרים חסיני אש כמו כיסוי הראש. במירוצי קארטינג אין חובת שימוש בהם וכמו כיסוי הראש מדובר בעיקר בעניין של נוחות. ניתן למצוא פריטי לבוש יעודיים העשויים מחומרים שונים ומגוונים, ממש כמו במרבית ענפי הספורט.
כפפות
תפקיד הכפפה הוא ליצור מגע וחיכוך מקסימליים של ידי הנהג עם ההגה ומונעת מצב בו זיעה תגרום להחלקת ההגה ומנגד מניעת פציעות כמו שפשופים ויבלות. לכן אם כבר רכשתם כפפה, רצוי שהיא תהיה יעודית לקארטינג ושלמה (מכסה מפרק כף היד ועד כיסוי מלא לאצבעות) ולא של אופניים או אופנועים. עם התפתחות הטכנולוגיות וההשקעה של היצרנים המובילים בתחום, פותחו לא מעט דגמים שמטרתם לתת מענה כמעט לכל צרכי הנהגים. כפפות עם בולמי זעזועים, כפפות עם אחיזה גבוהה, כפפות קלות ודקות שהנהג לא מרגיש אותן, עם תפר פנימי או חיצוני ועוד.
מחיר הכפפה מושפע מהחומרים מהם היא עשויה, מהגיזרה והעיצוב וממספר השכבות המגנות על היד והאצבעות. עבור קארטינג אין תקן מחייב וב-4 פעימות השימוש בה הינו בגדר המלצה וב-2 פעימות חובה. בענפי המכוניות הכפפה מחוייבת בתקן כשעיקרו הוא העמידה בפני אש.
נעליים
נעלי מירוצים נועדו לאפשר לנהג להגיע לרמת רגש מקסימלי עם הדוושה וזאת באמצעות סוליה דקה העשויה גומי או תרכובות אחרות. ישנן סוליות בעלות מבנה מיוחד המאפשרות מגע מקסימלי ויחד עם זאת הגנה מקסימלית על עצמות ואצבעות כף הרגל. מבנה הנעל עצמה הינו צמוד בכדי למנוע חופש של כף הרגל בתוך הנעל. נעל איכותית בנויה בצורה אנטומית שמאפשרת תנועה חופשית בין כף הרגל לרגל עצמה, אך יחד עם זאת לא מאפשרת תנועה גדולה מדי בשם הבטיחות. נעל איכותית תכיל גם חומרים שיעזרו לאיוורור הרגליים, בינהם חומרים בטכנולוגיות מתקדמות ששומרות שתהינה קלות.
גם כאן המחיר משתנה בהתאם לסוג הנעל (גבוהה, בינונית, נמוכה), לעיצוב ולחומר ממנו היא עשויה (סינטטי, עור וכדומה). נעל חסינת אש אינה חובה במירוצי קארטינג אך כן חובה במירוצי מכוניות. מכאן שכמו הכפפות, גם לנעלי קארטינג אין תקן מחייב, אולם חובה עליהן להיות מחומר עמיד ולכסות את הקרסול.
ציוד חורף
קארטינג נוהגים גם בגשם. אז מה עושים כשרטוב? מנסים להישאר יבשים. חליפת גשם עשויה ניילון עמיד נועדה לשמור על החליפה יבשה ולכן לובשים אותה מעליה. עבור הנעליים יש כיסוי גומי או נעליים יעודיות השומרות על אותה הסוליה לצד חומרים עמידים במים וכנ"ל גם בכפפות כשלאלה לרוב תוכלו למצוא גם דגמים שמטרתם לשמור את האצבעות מלקפוא מקור.
Life Style
כמו בכל ענף ספורט, גם לספורט המוטורי יש עולם סגנון חיים יחודי עבורו הן בתחום הלבוש וההנעלה לכל הגילאים (נשים, גברים, ילדים וגם תינוקות) והן בתחום הנוחות בדמות מגוון תיקים ליום יום כמו ילקוט או תיק מסמכים ותיקים יעודיים לציוד כמו תיק לקסדה ובכלל.