top of page

קארטינג אליפות הארץ 2024 - מירוץ מס' 10

ביננו, זה כבר די היה סגור. כמעט בכל קטגוריות. לכל המובילים היה פער מבטיח גם אם תיאורטית הוא היה כזה שהשאיר תקווה אצל המדורגים 2, וביננו, תקווה זה כל מה שצריך כדי לתת למוטיבציה לדחוף את האמביציה. ואיזה מירוץ זה היה.

 

ליגות מירוצים בכל העולם מחפשות איך לתת למירוץ האחרון בכל עונה להיות מעניין מהרגיל. יש למשל כאלה שהניקוד בהם כפול ויש כאלה שהניקוד כולל בונוס מיוחד. אצלנו השארנו את הניקוד אותו דבר ורק הכפלנו את האתגר. שיטת 'גריד הפוך על הפוך' אמנם מחלקת את הנהגים למקצים כמו בכל מירוץ (וזאת כנגזרת של דירוג אלוף האלופים), אלא שסדר הזינוק לחצאי גמר A יהיה הפוך למיקום בטבלה – הראשון מזנק אחרון. ואם זה לא מספיק, סדר הזינוק לחצאי גמר B יהיה הפוך לסדר בו הסתיים הקודם – ניצחת? לך לסוף הטור. סטטיסטית, ככל שאתה מדורג גבוה יותר, ומתקדם יותר על המסלול, כך המצב הוא לרעתך. אבל לך תתעסק עם סטטיסטיקה.

 

העובדה שסדר המקצים הוא כמו שהוא בשיטת מירוץ שכזאת, מייצרת על המסלול מאבקים אפילו יותר צמודים מהרגיל, וזה אומר הרבה עקיפות וגם הרבה מצבים של הכל או קצת פחות והפחות זה קצת הרבה התערבויות שיפוטיות. זה היה אולי המירוץ עם הכי הנפות שלטים, רובן עם אזהרות, חלקן כאלה שגם מורידות במיקום. ובסיכום חצאי הגמר ושקלול הניקוד אשר קובע את סדר הנהגים לשלב הגמר, היו כמה הפתעות שחלקן לא מפתיעות ממש לחלקן הפוך. נהגים כמו ישי שילד ונועם לביא (המתמודדים על פודיום האליפות של קטגורית האדוונס) בגמר ג', נועם פרידלנדר יריבם בשליש התחתון של גמר ב' ואיתו במקצה מייה בן-יחזקאל ואורי שמיר שניהם הכי צמודים בקרב על אליפות קטגורית הרוקיז. עוד בגמר ב' נדב בראון הסופר פרו ואביתר נרוב שניצח בשלושת המירוצים האחרונים של הפרו. בקיצור, שמח. והכי שמח היה נרוב שגם ניצח, אחרי 6 עקיפות, והעפיל עם כרטיס הבונוס לגמר א' שם מחכים לא יריביו לפודיום האליפות יואב ארנון וגרישה בוזוב.

 

בצד הפחות מפתיע, יחד עם השמות לעיל מכיל גמר א' שמות מוכרים כמו גיל שורץ שמדורג ראשון בסופר פרו וגם מזנק ראשון ואחריו איציק שחר ועידו שדה הרוקי המבטיח שיהיה זה מפתיע אם לא ימשיך להעפיל ליותר גמרי א' במירוצי העונה הבאה. אבל העניין הוא כמובן בין אלה שנאבקים על פודיום האליפות בקטגוריות השונות כמו ארנון-נרוב-בוזוב (פרו), שבניגוד לשורץ למשל שיכול לשייט לאליפות הסופר-פרו ולא משנה היכן הוא יסיים כל עוד זאת לא פסילה, אצלהם הכל יכול להשתנות. בקטגורית האדוונס הכל כבר נסגר במקצים הקודמים כשלגמר א' עולים אנדריי פטרנקו ופיודור אריפולין שלא מאיימים על פודיום האליפות. אנדריי גם נכלל בקטגורית האקספרט, גם שם הוא לא מאיים אבל איתו במקצה נוהגים מיכה אפרים שמדורג שני כפסע אחרי דור מלכה (אך ללא איום ממשי עליו), בוריס פריאוברז'נסקי שינסה לקחת מניר פוגל את המקום השלישי ויונתן גוטמן שממש צמוד. ברוקיז מעפיל אחד בלבד לגמר א', שדה כאמור.

 

רוקיז

עם מלוא הניקוד היות והוא היחיד, עידו שדה משייט לניצחון שמציב אותו במקום ה-9 בטבלת האליפות וזאת עם שלושה מירוצים בלבד בהם השתתף, האחרונים. כך שהעניין פה היה בגמר ב' שם אורי שמיר ינסה לקחת למייה בן-יחזקאל את התואר. הוא אמנם מזנק לפניה (רביעי לעומת חמישית), ושני דברים צריכים לקרות: 1. להעפיל לגמר א'; 2. שבן יחזקאל תאבד הרבה מקומות. הוא מסיים באותו המקום בו זינק כך שסעיף 1 לא מצליח, לעומת סעיף 2 שמצליח חלקית כשיריבתו למסלול מסיימת במקום התשיעי עם נהיגה מחושבת ואפס סיכונים. וזה לא מספיק ובן יחזקאל מוכתרת לאלופת הארץ בקטגורית הרוקיז בזכות 12 נקודות יותר משמיר (2015 לעומת 203) המוכתר לסגנה. המאבק על המקום השלישי היה של גיא מי-פז, לביא חלויה וטומי שפירא כשגם השניים מעל יכלו לסיים שם, אך בסוף מי-פז הוא זה שמוכתר לסגן השני עם 191 נקודות. שפירא מסיים רביעי (175 נק') וחלויה אחריו עם 2 נקודות פחות.

 

אדוונס

הסיפור כאן די היה סגור כבר מזמן, אפילו שתיאורטית המספרים עדיין היו בתחום הסיכוי. ישי שילד החל את העונה עם דומיננטיות בולטת ואת הפלייאוף הוא מתחיל עם פער של 38 נקודות, כזה שצריך לפחות שני מירוצים כדי לסגור אותו. כך שהמאבק העיקרי בקטגוריה היה בין נועם לביא ונועם פרידלנדר כשהראשון מראה יותר יציבות כולל שני ניצחונות בפלייאוף ומקום שלישי אחד. פרידלנדר שהתחיל את הפלייאוף עם 9 נקודות יותר מלביא, מחליף איתו מקומות בסיכום הסופי שמסתיים עם פער של 12 נקודות. ספציפית במירוץ האחרון, פרידלנדר מציג את התוצאה הטובה ביותר מבין השלושה כשהוא מסיים במקום השלישי בעוד ששילד מסיים במקום החמישי שישי. במקום השני במירוץ מסיים פיודור אריפולין שאת העונה מסיים רביעי ואנדריי פטרנקו מנצח ואת העונה מסיים במקום השמיני.

 

פרו

יש שיגידו שזאת הייתה הקטגוריה הכי מותחת השנה בזכות מי שלבסוף מרכיב את פודיום האליפות. יואב ארנון אלוף הרוקיז 2023 שהוקפץ קטגוריה ממשיך את הדומיננטיות שלו אל מול נהגים חזקים ובראשם אביתר נרוב וגרישה בוזוב. נדגיש שנרוב לא השתתף במירוץ פתיחת העונה וגם לאחר קיזוזו את הפלייאוף הוא מתחיל במקום השלישי עם מינוס 32 מבוזוב ו-35 מארנון. מכאן שאם ערב תחילת הפלייאוף היה עולה תשקיף סיכויים הרי שרובם ככולם של האחוזים היו מתפזרים בין ארנון ובוזוב בעוד נרוב אולי שואל את עצמו אם זה היה אחרת לו רק לא היה נאלץ להיעדר מאותו מירוץ ראשון. ואולי לא? כי את הפלייאוף הוא מתחיל בסערה כשאת שלושת המירוצים הראשונים מבין ארבעה הוא מנצח בעוד ארנון מסיים רק שני והוא חותך עליו 18 נקודות יקרות מפז שמקרבות אותו עוד קצת למקום הראשון בעוד שבוזוב מאבד כאלה. נרוב מגיע למירוץ הנעילה ולמרות נהיגה מרהיבה הוא מסיים שלישי, בוזוב מסיים שני וארנון עם ניצחון קובע סופית אליפות שניה ברציפות. בוזוב למרות שסיים לפני נרוב, מצליח לצמצם את הפער שנותר בפלייאוף ל-5 בלבד והוא יסיים אחריו בדירוג המסכם, במקום השלישי. את העניין שיצרה הקטגוריה השנה אפשר להבין גם דרך הנהגים הבאים בדירוג – דור מלכה מסיים רביעי עם 198 נקודות, יונתן גוטמן חמישי עם 186 וניר פוגל שישי עם 177.

 

אקספרט

אותו דור מלכה שמסיים מחוץ לפודיום הפרו, מצליח יותר בקטגורית האקספרט (נהגים בגילאי 40 ומעלה או משקל 80 ומעלה). כמה יותר? הוא האלוף. אמנם לא היה לו קל, אך עקביות כולל ניצחונות (שניים מהם בפלייאוף) מאפשרת לו לסיים עם 12 נקודות יותר מהמדורג שני מיכה אפרים שערב הפלייאוף דווקא הוביל עליו ב-14 נקודות. למעשה מלכה התחיל את הפלייאוף שלישי כשגם ניר פוגל מקדים אותו, אך שני ניצחונות בפלייאוף ועוד מקום שלישי עושים עבורו את העבודה וסוללים לו את הדרך לתואר המתוק. פוגל מסיים שלישי ואחריו בוריס פריאוברז'ינסקי יונתן גוטמן שמסיים שניהם עם אותו הניקוד ועם 10 נקודות יותר מיורי צוגלין.

 

סופר-פרו

איזו תהפוכה עברה הקטגוריה הזאת השנה. סגן אלוף 2023 עופרי גרטי פותח את העונה היטב, וערב הפלייאוף הוא מדורג שני אלא שמרגע זה הוא אינו ממשיך להתחרות. וזה משאיר עוד נקודות לטובת שאר נהגי הקטגוריה, ובעיקר יניב הרשקוביץ ונדב בראון, שממשיכים לרדוף אחרי המדורג ראשון גיל שורץ. ואז מגיע איציק שחר, שחוזר אחרי יותר משנה, והוא מתחיל לגרוף את מרבית הנקודות שהאחרים בנו עליהן. את שלושת המירוצים הראשונים של הפלייאוף הוא מסיים במקום הראשון ובמקום השני במירוץ האחרון וסך של 171 סה"כ שמספיקות לו כדי לסיים את העונה במקום החמישי, נקודה אחת בלבד פחות ממיכה אפרים. ומלמעלה למטה, שורץ מסיים כאלוף קטגורית העילית עם 274 נקודות ואחריו הרשקוביץ עם 213 ובראון עם 207. גרטי אגב מסיים שביעי עם 138 נקודות. נהג נוסף שחוזר העונה לאחר היעדרות הוא יונתן טרוק. הוא אמנם משתתף רק בשני המירוצים האחרונים, אך בשניהם מסיים על הפודיום – פעם שני ופעם שלישי. זה מביא לו אמנם רק 58 נקודות שמספיקות רק למקום ה-12, אבל מלמד מה מצפה לנו ממנו ובכלל מה הולך לעבור על הסופר-פרו בעונת 2025.

 

דירוג אלוף האלופים

כשמירוץ אחד בלבד נותר – גביע המדינה 2024, יואב ארנון ממשיך לצבור יותר נקודות מגרישה בוזוב והפער בינהם עומד כעת על 9. זה אמנם מעט, אך כדי להפוך שוב את הסדר בינהם וכדי לסיים כאלוף האלופים על בוזוב לסיים ראשון וארנון לא יותר גבוה ממקום שביעי. או שני ו-11. או שאחרת זה לא יקרה. וכיאה לקרבות צמודים, הוא עצמו מרוחק 8 נקודות בלבד מגיל שורץ המדורג שלישי. רוצים להמר?

 

והקרב בין ארנון לבוזוב הוא כפול היות וכל אחד מהם רוצה לסיים את העונה גם כנהג השנה בקטגורית הפרו. את שורץ אפשר כבר להכתיר כנהג השנה בסופר-פרו היות והמדורג אחריו נדב בראון נמצא במרחק של מקום אחד אמנם, אך כזה שכולל הפרש של 58 נקודות. ישי שילד מדורג ראשון מבין נהגי האדוונס אלא שהוא יצטרך להתאמץ הרבה יותר אם הוא לא רוצה שנועם פרידלנדר ישיג 15 נקודות יותר ממנו. אצל האקספרטים הקרב צמוד אפילו יותר כשבין דור מלכה למיכה אפרים מפרידות 4 נקודות בלבד. ונהגת השנה היא אלופת הרוקיז מייה בן-יחזקאל, שהייתה העונה המתמידה ביותר מקרב הבנות. בנקודה זאת הרי שמדובר בשינוי חיובי עם ארבע בנות שלקחו חלק העונה ובקצב הצטרפותן של עוד ועוד לספורט אנו מקווים שגם נראה יותר מהן בעונה הקרובה וגם שהמאבקים יהיו צמודים יותר.

 

נגיעה ב-2025

עונת המירוצים הבאה אוטוטו תתחיל ופרטיה הסופיים נכתבים ממש בימים אלה. היא תכלול את אותו מספר המירוצים בקירוב, כשאליפות הארץ ROK קאפ תמשיך להיות ליגת המירוצים הכי ותיקה בישראל בעונתה ה-20. ליגת המשנה ה-SuperLeague Karting תככב אף היא כשהמירוצים יתקיימו ימי שלישי בשעות הערב. מירוצי הסיבולת 500 הקפות ו-3 שעות ימשיכו להציע אתגר לנהגים וכמוהם גם מירוצי הגביע – של הקיץ ושל ישראל. ורק נזכיר שוב שמירוץ גביע המדינה 2024 הוא היחיד שנותר לנו לשנה הנוכחית ואחריו נוכל לסכם סופית גם את דירוג אלוף האלופים ונהגי השנה.






Comments


bottom of page