top of page

היסטוריית הקארטינג

בשנות ה-50 של המאה הקודמת חיפשו מספר חובבי מירוצים מקליפורניה תחליף זול למירוצי המכוניות המוכרים של אותה תקופה. הפתרון הגיע בדמות ריתוך מספר צינורות פלדה לכדי יצירת שלדה בסיסית עליה הורכבו מנועים של מכסחות דשא או אופנועים.

הרעיון תפס תאוצה, תרתי משמע, בכל העולם וכך נולד לו ענף ספורט מוטורי חדש - קארטינג.

השנים חלפו וענף הקארטינג צמח והתפתח.

את צינורות הפלדה החליפו צינורות ממתכות משופרות כמו סגסוגות כרום-מוליבדניום (כרומולי) ואת מנועי מכסחות הדשא והאופנועים החליפו מנועי 2 פעימות ייעודיים אשר פותחו על-ידי יצרניות שהוקמו רק עבור זה.

רעיונות טכניים ומכאניים הביאו לפיתוחים בתחומי השלדה ורכיביה על מנת להביא למקסימום ביצועים על המסלול ובעשרוים הראשונים ניתן היה לראות קארטים משונים עם שני מנועים,

שישה גלגלים ועוד כל מיני חשיבות יצירתיות.

עם השנים עברה אט אט תעשיית הקארטינג לאירופה כאשר איטליה הופכת למאמצת העיקרית וכיום כ-90% מכלל הענף כולל שלדות, מנועים, צמיגים, חלפים, ביגוד מגן וכו' מיוצרים בארץ המגף.

התפתחות ענף הקארטינג בעולם יצרה למעשה דרך חדשה עבור פיתוח נהגי מירוצים.

אם בשנים הראשונות התחרו בעיקר נהגי מירוצים בוגרים, בעשורים האחרונים נוצרו קטגוריות מיני לילדים שאיפשרו ללמד נהיגת מירוצים כבר בגיל מאוד צעיר כאשר בגיל 12 קופץ הנהג לקטגורית ג'וניור הגבוהה והמהירה יותר ובגיל 15 עובר הנהג לקטגורית סניור היותר מהירה או לקטגורית שיפטר לקארט עם הילוכים.

מכאן המעבר לנהיגה במכונית מירוץ של ממש קצר. כך יוצא שכל נהגי המירוצים המוכרים היום פורמולה 1, ללא יוצא מין הכלל, עברו את כל הדרך מהקארט הקטן עד למכונית המהירה בעולם.

פרננדו אלונסו היה אלוף ספרד בקארטינג בהיותו צעיר, סבסטיאן וטל היה אלוף אירופה, מקס ורסטפן אלוף עולם וכו'.


אבל המעבר אינו חד כיווני ונהגי הפורמולה 1 חוזרים בכל הזדמנות למסלולי הקארטינג.

פרננדו אלונסו לדוגמה פרט להשתתפותו במירוצי קארטינג פה ושם, מחזיק מותג שלדות על שמו - FA (המיוצר על-ידי תאגיד OTK האיטלקי), מסלול בינלאומי שהקים בעיר הולדתו אוביידו שבספרד ואקדמיה לנהגים צעירים.

לצד ענף הקארטינג המקצועני 2 פעימות, נולד גם ענף הפנאי.

מסלולים קטנים כגדולים ובהם קארטים דומים אך בעלי הגנה בטיחותית גבוהה יותר ועם מנועי 4 פעימות מזמינים אליהם כל אדם שרוצה לחוות נהיגת מירוצים בתנאים פחות לחוצים.

ענף ה-4 פעימות משמש בישראל כשלב הבסיסי ללימוד נהיגת מירוצים כפי שעושה האקדמיה למירוצים וקארטינג ואף מקיים ליגות מירוצים סדירות בהן אליפות ישראל.

מה שהתחיל בשנות ה-50 כאילתור, הפך היום לאחד מענפי הספורט המוטורי התחרותיים והמרהיבים בעולם עם אליפויות מקומיות, יבשתיות ועולמיות.

מתחרים בו ילדים לצד בוגרים חלקם נהגי פורמולות ומכוניות פעילים.

ממנועי קארטים בהספקים של 10 כוחות סוס בשלבים ההתחלתיים ועד עשרות כוחות סוס ואפילו תיבת הילוכים בשלבים המתקדמים (וכיום נמצאים בפיתוח גם קארטים עם מנועים חשמליים),

מסלולי הקארטינג בכל העולם תמיד גדושים בפעילות.




Comments


bottom of page