top of page

קארטינג אליפות הארץ - מירוץ סיום העונה

בכל שנה בעת פרסום 10 מועדי מירוצי אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות, זה מרגיש לנו כנצח. ואז החודשים מתחילים לרוץ להם, לאט לאט מבינים מי הנהגים הדומיננטיים בכל קטגוריה, פתאום יש כאלה שפורצים קדימה לעומת כאלה שקצת נחלשים ומבלי ששמים לב עוברים 11 חודשים ומגיעים למירוץ האחרון של העונה. בחלק מהמקרים יש קטגוריה או שתיים שזהות האלוף כבר ידועה, אבל ברוב המקרים המירוץ האחרון הוא שיקבע ולפעמים ברמה בלתי הגיונית כפי שהיה בעונה שעברה כאלוף הרוקיז וסגנו סיימו את העונה עם אותו מספר נקודות. ומה היה הכי צמוד הפעם? קודם בואו ונראה מה היה במירוץ.

 

מירוץ נעילת העונה תמיד זוכה לשיטת דירוג שונה מהרגיל, כזאת שמייצרת קושי יחסי גדול יותר ככל שאתה מדורג גבוה יותר בדירוג הנהגים. למירוץ התייצבו 35 נהגים שחולקו לשלושה סבבי דירוגים כשסדר הנהגים הפוך לדירוגם בטבלה. אז נתחיל מהסוף כשבסבב הדירוגים הראשון מוביל הטבלה עופרי גרטי מזנק אחרון כשלפניו בזה הסדר מוטי פרץ ומיכה אפרים. מהצד השני ראשון מזנק גבריאל ממדוב שלראשונה מתחרה באליפות הארץ ואחריו איתמר מורג וזאק לישצ'ינסקי. העובדה שכך מסודר המקצה, מייצרת המון מאבקים על המסלול ולא מעט מהם זוכים לענישות מהשופטים. בתום 13 הקפות מנצח לישצ'ינסקי ואחריו מורג ופרץ. סבב הדירוג השני נקבע הפעם הפוך לסדר הסיום וכך השלושה הנ"ל מזנקים אחרונים כשמלפנים מזנק ראשון ממדוב ואחריו פסח ג'וזף ודור מלכה. הענישות והחלטות השופטים עשו את שלהן והפעם המקצה עובר רגוע יותר ובתום 13 ההקפות מנצח ג'וזף ואחריו ממדוב ומלכה. אבל המנצח הגדול של הסבב הוא גרטי שצובר את הניקוד הטוב ביותר שיבטיח לו אולי את עמדת הפול-פוזישן בגמר א' הכה חשוב.

 

סבב הנהגים השני מציב בסוף טור ההזנקה את המדורג 2 בדירוג הנהגים ליאור ויסלברגר כשלפניו יניב הרשקוביץ ונדב בראון. ויסלברגר למעשה כבר הבטיח את האליפות בקטגורית הפרו (כמו גם אליפות בסבב הסופרליג), אבל המאבק על דירוג הנהגים מול גרטי נמצא בעיצומו כשהפער בינהם עומד על נקודה אחת בלבד. ראשון במקצה מזנק גיא פונימונסקי שמתחרה לראשונה בסבב הארצי ואחריו אלכסנדר לוגינוב ודודו גבאלי שאת המירוץ הקודם סיים על הפודיום. שוב 13 הקפות ושוב מאבקים צמודים אך ללא ענישות חריגות וראשון מסיים פונימונסקי שמקדים את גבאלי ולוניגוב. במקצה הדירוג השני מזנק ראשון דודי קורץ ואחריו רום צליח והרשקוביץ. בזה הסדר גם מסתיים המקצה כשמאחורי השלושה חוצים את קו הסיום גיל שורץ ואלוף הפרו ויסלברגר. מי שמשיג את התוצאה הטובה המשוקללת הטובה ביותר בסבב הוא גבאלי שעכשיו יחכה לראות מה יקרה בסבב השלישי והיכן הוא ימוקם ביחס לכל שאר הנהגים.

 

סבב שלישי ואחרון יוצא לדרך והמדורג שלישי בדירוג הנהגים ירום אשד מזנק אחרון ולפניו אביתר נרוב וזאב קורן. אשד כמו ויסלברגר גם הוא הבטיח את האליפות בקטגורית האדוונס (וכנ"ל בקטגורית המשנה של הסופרליג). מהצד השני ראשון יזנק נועם האוסליך שכמו במקצים האחרים גם הוא לראשונה מתחרה בליגה. שני מזנק נהג שלא התחרה העונה בסבב הזה – אורי אריש, שבשנתיים האחרונות התמקד יותר בתחום ה-2 פעימות ומוביל בשלב זה את אליפות ישראל, ואחריו רווה סיבי ונועם לביא. שני הראשונים מסיימים באותו הסדר ואחריהם רווה סיבי ואורי גולדברג. מקצה הגומלין מציב בחוד את לביא ואחריו יואב ארנון וניר פוגל. שני הראשונים מחליפים בינהם מקומות עד לסוף המירוץ ואחריהם מסיימים קורן שעוקף את פוגל. וגם כאן יש מרוויח בסופו של שקלול והוא ארנון שמסמן לעצמו לא פחות מניצחון בקטגורית הרוקיז שיעניק לו את האליפות.

 

השלב המוקדם הסתיים, מגיעים לשקלול הכללי שלוקח בחשבון את סך התוצאות. וכמה שהשיטה הזאת מחייבת מהנהגים את מלוא הרצינות. את דירוג 35 הנהגים מוביל עופרי גרטי עם 8 נקודות כששתי נקודות מפרידות בינו ובין המקום השני. והשלישי. והרביעי. וכאן שובר השוויון הוא זמני ההקפות כלומר מי מבינהם הצליח לקבוע את הזמן הכי מהיר בשני המקצים המוקדמים. מבין השלושה יואב ארנון קובע את ההקפה המהירה ביותר – 24.948 שניות, מקדים את אורי אריש (25.189) וזאב קורן (25.373). בפער של עוד נקודה אחת נמצאים 5 נהגים הבאים וכאן מקדים נועם האוסליך את אביתר נרוב ופסח ג'וזף. וכמה נהגים נכנסים בפער של נקודה נוספת? 7. ועוד 9 בפער של הנקודה הבאה. אם לסכם – פער הנקודות בין גרטי לשאר הנהגים במחצית הראשונה של הרשימה עומד על 4 נקודות בלבד וסך של 10 נקודות בינו ובין האחרון. ועכשיו נראה לאן הנהגים עוד יכולים להתקדם במקצי הגמר.

 

13 נהגים מיועדים לכל גמר, וזה אומר שני כרטיסי בונוס לריב עליהם. סדר הזינוק לגמר ג' שם את מארק בוגוסלבסקי בחוד ואחריו יורי צוגלין ונועם לביא. ההפתעה ולא לטובה היא מוטי פרץ המועמד לאליפות קטגורית העל סופר-פרו שגם מוצא את עצמו בגמר זה ועבורו זה אול-אין – חייב לעלות לגמר ב' כדי למנוע מעופרי גרטי את התואר. עוד הפתעה מהסוג הזה נמצאת במקום התשיעי על הגריד שם ניצב ירום אשד שכאמור כבר הוכרז כאלוף בקטגורית האדוונס כך שאצלו זה בעיקר מירוץ לפרוטוקול. הזנקת המקצה וההקפות הראשונות מאפשרות לבוגוסלבסקי וצוגלין לפתוח פער קדימה בעוד שמאחור נרשמים מאבקים רבים בין כלל הנהגים. עד שפרץ מצליח לעלות למקום השלישי והפער שנוצר מאפשר לו לעשות את מה שהוא יודע תוך כדי קביעת הקפת שיא של 24.698 שניות להקפה. עוד קצת והוא מגיע לצוגלין, עוקף אותו, ובהקפה ה-18 והאחרונה עוקף גם את בוגוסלבסקי ומסיים ראשון. אשד קובע את הזמן השני בטיבו 24.801, אבל זה מספיק לו רק כדי לסיים 4.

 

מוטי פרץ ומארק בוגוסלבסקי יסגרו את שורת 13 המזנקים לגמר השני ומלפנים ראשון מזנק גיל שורץ ואחריו ליאור ויסלברגר וגיא פונימונסקי. שורץ מצידו רוצה לבסס את מקומו במקום השלישי הסופי של קטגורית הפרו בעוד ויסלברגר כבר מבטיח לעצמו את האליפות בקטגוריה הזו, אך הוא זקוק לכל נקודה במאבק על דירוג אלוף האלופים שם הוא מדורג שני כרגע בפער של נקודה בלבד מעופרי גרטי שכאמור יזנק למירוץ הזה ראשון. ופרץ? נו, אתם כבר יודעים, אבל בכל זאת נספר שהוא מסיים את גמר ב' במקום השביעי. נחזור לזינוק. שורץ פורץ קדימה בעוד ויסלברגר נזקק למעט עבודת הגנה שמאפשרת ליצור בינהם פער בטוח יחסית. זה נמשך לאורך כל 18 ההקפות ובסוף שורץ אכן מנצח, ויסלברגר בקושי רב מצליח לסיים שני ושניהם יעפילו לגמר א' הבכיר. במקום השלישי מסיים מיכה אפרים שמאוד רצה לעבור את שורץ בטבלת האליפות אך זה לא יקרה, ואחריו ניר פוגל ונועם לוקסמבורג.

 

מקצה הגמר הבכיר והאחרון לעונת 2023 בסבב אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות יוצא לדרך עם עופרי גרטי בחוד ואחריו יואב ארנון ואורי אריש. גרטי חייב לנצח אך זה לא מספיק לו כי הוא צריך לגנוב לפרץ גם את נקודת הבונוס על ההקפה המהירה כדי לגרוף את מלוא הניקוד ואולי גם את תואר האליפות. ארנון הצעיר לא מצליח לעמוד מול הניסיון של אריש ומפסיד לו מקום ועכשיו המטרה היא על גרטי אלא שהוא לא מאפשר לו לעשות זאת והודף כל התקפה עד לדגל השחמט והוא מסיים ראשון אך מבלי לקבוע את ההקפה המהירה ביותר. ארנון מצידו צמוד אליהם אף הוא, ומסיים לבסוף שלישי אך זה מאפשר לו לגרוף את מלוא הניקוד בקטגורית הרוקיז ולהבטיח לעצמו את האליפות. מאחריהם מסיימים זאב קורן ופסח ג'וזף, גורפים גם הם כל אחד את מלוא הניקוד בקטגוריה, אך לאן זה יוביל אותם בטבלה הסופית?

 

טוב בואו נגיע לסוף – מי האלופים ומי סגניהם. טבלאות הניקוד לוקחות בחשבון את סך כל מירוצי העונה בקיזוז המירוץ בו השיג כל נהג את הניקוד הנמוך ביותר פלוס נקודות הבונוס שצברו. מוטי פרץ מצליח בסופו של דבר לקחת את אליפות קטגוריות העל סופר-פרו כשהוא מקדים את עופרי גרטי בשתי נקודות בלבד. ראוי לציין שפרץ ניצח העונה 4 מירוצים וסך של שמונה פודיומים וגרטי עם שלושה ניצחונות ו-9 פודיומים סך הכל. מאבק צמוד היה גם על המקום השלישי אותו לוקח לבסוף יניב הרשקוביץ שמקדים בשבע את בוריס פריאוברז'ינסקי שמסיים רביעי.

 

אלוף קטגורית המשנה פרו הוא ליאור ויסלברגר שצבר העונה אמנם רק שני ניצחונות, אך הפודיום פגש אותו 9 פעמים מהם שלוש במקום השני. וזה כאמור הספיק לו כדי להקדים את נדב בראון בלא פחות מ-24 נקודות למרות שזה השיג ניצחון אחד יותר. וכאן מגיע אחד המאבקים הכי צמודים השנה עם שלושה נהגים שנותרו להילחם על המקום השלישי כשבסוף ידו של מיכה אפרים על העליונה בזכות נקודה אחת יותר מזאב קורן וגיל שורץ שחולקים את אותו הניקוד.

 

קטגורית האדוונס הושקה רק העונה ונועדה לתת מענה מקצועי הוגן לגידול במספר הנהגים. כבר במירוץ הראשון סימן ירום אשד מטרה ברורה בזכות ניצחון ואחריו צבר עוד חמישה גביעים של מקום ראשון. הוא מסיים את העונה בפער של 45 נקודות מהמקום השני שם ניצב סגנו פסח ג'וזף שלזכותו שני ניצחונות וסך של שישה פודיומים. שלישי מסיים אביתר נרוב שהיה דומיננטי לאורך כל העונה, אך אלת המזל החליטה לא אחת להתנכל לו.

 

הקטגוריה המעניינת ביותר לפחות אותנו היא הרוקיז של הנהגים החדשים. בכל שנה אנו מגלים כשרונות חדשים ורואים לנגד עיננו איך הם מתפתחים כנהגי מירוצים וספורטאים בכלל. המאבק על רשות הטבלה הייתה בין שניים – רן ורסנו שהוביל עד למירוץ האחרון ויואב ארנון שפתח מבערים בשליש האחרון של העונה וניצח בשלושת המירוצים האחרונים. זה בסופו של דבר הביא לו את האליפות כשוורסנו מסיים שני. אלא שגם את זה הוא כמעט והפסיד לרום צליח, אותו הוא מקדים בנקודה אחת בלבד. רואי לציין כאן גם את הנהג הבא בטבלה ישי שילד, שהוכיח יכולת ונחישות ורק חבל שהחסיר השנה שני מירוצים אחרת היה עושה לשלושת הראשונים חיים קצת יותר קשים.

 

ונסיים עם האקספרט, הטבלה שמאגדת לתוכה מבין כלל הנהגים את אלה שגילם מעל 40 ו/או משקלם מעל 80 ק"ג. מי שהכריז כבר מתחילת העונה שהוא זה שיהיה האלוף הוא מיכה אפרים עם 4 ניצחונות רצופים, כשמי שצמוד לו ולא משחרר הוא בוריס פריאוברז'ינסקי. אפרים אכן מסיים ראשון, מקדים את חברו למסלול, משאירים את המאבק על המקום השלישי לשניים – זאב קורן ודור מלכה. קורן כאמור מנצח את הקטגוריה במירוץ האחרון בעוד שמלכה מסיים אחרון ומקדים אותו בזכות פער כולל של 18 נקודות.

 

סבב אליפות הארץ סגר את עונתו ה-18 ברציפות עם 5 אלופים ב-5 הקטגוריות שלו. כפי שהיה ב-2022, גם העונה החולפת הציגה גידול בכל קטגוריה וכן הצלחה גדולה לקטגורית האדוונס שהושקה השנה. שלב הסיכומים מאפשר לנהגים להיכנס למוד מנוחה קצר שכן עוד שני מירוצים על הפרק – סיבולת 3 שעות והמירוץ הגדול גביע המדינה, ואז בתחילת ינואר כבר מתחילה העונה הבאה. גם למארגנים יש מעט זמן כדי לנתח את העונה האחרונה על מנת להגדיל ולשפר לקראת 2024. התכוניות אגב כבר סגורות ברובן, והודעה רשמית על המבנה והמירוצים תצא במהלך החודש הקרוב.

 




130 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarios


bottom of page