מירוץ סיבולת ה-500 הקפות של שנת 2023 התארח במסלול חדרה, המסלול השני בגודלו מבין מסלולי ה-4 פעימות בישראל. ה-500 הוא סך ההקפות מזינוק עד סיום וזה לקח שלוש ורבע שעות ל-6 הקבוצות שהשתתפו בו. מהדורת 2024 שאמורה הייתה להתקיים בחודש מאי נדחתה למועד לא ידוע ואיך אומרים, כל עכבה לטובה. מסלול בית ברל שהוא הארוך מבין מסלולי ה-4 פעימות בישראל נבחר לארח את המירוץ והפעם בחודש אוגוסט שהוא קצת יותר חם והרבה יותר לח מחודש מאי, בלשון המעטה. חישוב פשוט מעריך כי אורך המירוץ צפוי שיהיה סביב ה-4 שעות וחצי, כלומר הזנקה בערב וסיום איפה שהוא באיזור שעת חצות. האתגר מתקבל אצל 27 הנהגים שנרשמו למירוץ, מפוזרים ב-7 קבוצות שונות.
בשונה מה-500 של 2023, במסלול הנוכחי מתאפשר טכנית לבצע חילוף קארט יחד עם חילוף נהג, מה שנותן טוויסט נוסף לכל התכנון האסטרטגי של המירוץ. וכפי שנעשה בכל מירוץ, מקצי החימום משמשים את המארגנים ל'סקאוטינג' לקארטים מהם נבחרים להזנקה ה-7 שהכי קרובים בזמנים בינהם. היתר, חלק מהירים יותר וחלק פחות, מסודרים בפיטס בסדר עולה שכאמור יכנס לכשירות מבצעית עם כל חילוף בשיטת ה-FIFO. כבר כאן מתחילה האסטרטגיה לעבוד, כשכולם מתכננים את החילוף שלהם לרגע שיבוא תורו של הקארט שעל הנייר (או המסך) היה הכי מהיר בחימום. אבל הוא עומד שלישי בתור, כלומר שתי קבוצות צריכות "להישבר" קודם. דניאל מועלם ראשון להיכנס ומחליף אותו עופרי גרטי כשבן הקבוצה השלישי מוטי פרץ שהחליט השנה לקחת חופש וקפץ לביקור הורדת חלודה, צפוי להחליפו בהמשך. לגרטי נזכיר כושר נהיגה לא רע אותו ראינו במירוץ הסיבולת 3 השעות של חיפה בשנה שעברה שם במסלול טכני יותר נהג מעל לשעה וחצי בלי הפסקה. החילוף השני שייך לגרישה בוזוב שנכנס לפיטס כשקבוצתו במקום השלישי מה שפותח לקבוצות המתחרות את התחרות מחדש על המסלול ולאלה שבפיטס את המירוץ לקארט ה"מהיר". ואורי אלבכרי זוכה בו אחרי שבן קבוצתו יואב ארנון מצליח להיות הראשון מבין הממתינים שנכנס לפיטס אבל תוכניות נעשות על ידי בני אדם בזמן שהגורל יושב בצד וצוחק. צינור הנשם של מכל הדלק בקארט ה"מהיר" משתחרר אט אט, מתיז דלק ש"אוכל" את הדבק שמחבר את הטרנספונדר לתושבת שלו והוא נופל. אלבכרי מזהה את זה מיד, נכנס לפיטס ומקבל קארט וטרנספונדר אחרים. עוד אחד מהדברים המעניינים במירוץ סיבולת שהופך לחלוטין אסטרטגיות לניצחון. "Carlos, We are changing to plan B".
תורת המשחקים היא מדע רחב מאוד, אז נתרכז במשהו ספציפי – אם כולם רוצים את הטוב ביותר (או המהיר במקרה הזה), תכוון לשני או השלישי בטיבו ויהיו לך סיכויים גדולים יותר לקבל אותו. וזה מה שהוביל במתכוון או שלא את ירום אשד בבואו להחליף את איציק שחר שהיה הנהג הראשון בקבוצתם לזנק ובשלב זה היה במקום הראשון. בשקט בשקט הוא עולה על הקארט שהיה שלישי בטיבו בחימום והוא חוזר למסלול כשקבוצתם עדיין ראשונה ובתיזמון מעולה – לפניו מסלול נקי כשלא פחות מחמש קבוצות אי שם באופק נמצאות במאבק צמוד שעולה לכולן באיבוד שניות יקרות מדי הקפה. אשד מתחבר לקארט ומייצר הקפות מהירות שגם עוזרות לו לבסוף לעקוף את אותה דבוקת נהגים. השאלה עכשיו היא כמה כוח יש לו למשוך לפני שהוא מעביר את השרביט לרז עכו. ואם נחזור לחישוב של כמה זמן יארך המירוץ, הקפה 250 נקבעת ע"י המוביל ירום אשד בזמן מדויק של שעתיים ורבע מהזינוק. מאחוריו במקום השני ובפער של שתי הקפות מדורגת קבוצתו של ניר פוגל ועוד הקפה פחות לקבוצתו של גרישה בוזוב. זוכרים את אורי אלבכרי? קבוצתו כרגע מדורגת במקום החמישי בפער של 4 הקפות מהמובילים. ולמה זה חשוב? תדעו בהמשך.
מירוץ סיבולת אינו עניין בלעדי של נהיגה וזמני הקפה. לתכנון ולחילופים יש משמעות מאוד גדולה ולא פחות חשוב מכך גם ההימנעות מענישה. שלט האזהרה יוצא לא אחת לכיוון הנהגים, אם כי במסלול גדול שכזה, בניגוד למסלולים יותר טכניים, פחות מהממוצע. ובכל זאת, רצף אזהרות או ניקוד שלילי מביא קבוצות לאיבוד של זמן יקר שעלול לעלות להם בסוף גם במיקום. קבוצתו של אמיר וינשטוק בינתיים מובילה בתחום זה, כשבפועל הם גם במקום השביעי. אך ראוי שנדגיש שזאת הקבוצה הכי צעירה על הגריד מבחינת ניסיון במירוצים (והכי ותיקה בגיל הממוצע ובמשקל גם כשמכניסים למשוואה את צעיר הנהגים אורי ויזנטל שאיתם), וחסך בניסיון הוא בהחלט מהדברים אשר משפיעים בטח במירוצים סיבולת.
המירוץ ממשיך בחציו השני ללא אירועים דרמתיים מדי, וככל שמתקדמים גם מבינים לאן נושבות הרוחות (והלוואי שרוח אחת הייתה מתפנה לתת קצת אוויר בערב מהביל וטיפוסי לחודש אוגוסט). בקצוות הסטטוס קוו די ודאי, והמאבק האמיתי הוא באמצע כלומר מהמקום השני ועד השישי. עוד מאה הקפות עוברות, קבוצת ניר פוגל עדיין במקום השני בעוד שקבוצתו של אלבכרי מטפסת למקום השלישי תוך צמצום הפער להקפה בלבד מהמקום השני. במקום האחרון כרגע קבוצתו של יניב הרשקוביץ עם 9 הקפות פחות מהמקום הראשון אבל עם 100% אמביציה ואפס אחוז ויתורים גם אחרי יותר משלוש שעות.
הקרבות ממשיכים אל תוך החלק האחרון של המירוץ. החלטה אמיצה של אביתר נרוב מקבוצתו של אורי אלבכרי קובעת כי הוא יוותר על חלקו במירוץ ולא ינהג בזמן שנדב בראון על המסלול קובע קצב נהיגה מהיר ולא פחות חשוב, עקבי. זה יכול להיות המשתנה הקריטי בין להרוויח או להפסיד מקום. כמוהו גם גיל שורץ מקבוצתו של יניב הרשקוביץ שכאמור לפני שעה עוד היו אחרונים, אבל סטינט נהיגה ארוך מהמתוכנן של הרשקוביץ עצמו והעברת ההגה לשורץ ברגע המתאים מאפשרת להם להמשיך ולצמצם את הפערים. נכנסים לישורת האחרונה. איציק שחר שוב עולה לנהוג, מחליף את רז עכו כשהם במקום הראשון. נדב בראון במקום השני וגם זה כבר די נראה גמור והקרב הופך להיות על המקום השלישי. גיל שורץ כבר נוגע בו, ניר פוגל מנסה לא להרפות, אבל זה לא ממש עוזר. גם העובדה כי מצד אחד קבוצה של שלושה נהגים לעומת חמישה בצד השני לא תורמת לתוצאה הסופית ושוב, זה היופי שבמירוצי סיבולת. ולשם הדוגמה, על הנייר לקבוצתו של גרישה בוזוב היה סיכוי גדול לפודיום בשל הרכב הנהגים (ישי שילד, נועם לביא, נועם פרידלנדר ואייל זיו), אבל הם מסיימים בסוף רק במקום החמישי. כי ככה זה במירוצי סיבולת, הבן אדם מתכנן אבל מאחורי הקלעים הגורל צוחק.
מירוץ ה'בית ברל 500' הוא היחיד באוגוסט, ויוביל לפגרה קצרה עד ל-06/09 אז יארח מסלול ראשל"צ את המירוץ השביעי במסגרת אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות, שהוא הראשון מבין ארבעה בשלב הפלייאוף שיקבע מי יהיו אלופי העונה. ה-500 גם יקבע זמנית את דירוג אלוף האלופים ונהגי השנה (במירוץ זה ניתן ניקוד פי שלושה מהמקובל) וכן את דירוג ה-Top100 הזמני שעדכון שלו יפורסם בקרוב.
מירוץ 'בית ברל 500' – תוצאות סופיות
איציק שחר, ירום אשד, רז עכו – 500 הקפות
אביתר נרוב, נדב בראון, יואב ארנון, אורי אלבכרי – 496 הקפות
יניב הרשקוביץ, מיכה אפרים, גיל שורץ – 494 הקפות
ניר פוגל, מייה בן-יחזקאל, רום בר-יואב, לביא חלויה, אריאל פילמר – 492 הקפות
גרישה בוזוב, ישי שילד, נועם לביא, נועם פרידלנדר, אייל זיו – 490 הקפות
עופרי גרטי, מוטי פרץ, דניאל מועלם – 489 הקפות
אמיר וינשטוק, איציק גרוסמן, אורי ויזנטל, נאצ'ו גלומצ'אר – 489 הקפות
דירוג אלוף האלופים, Top10
גרישה בוזוב – 334 נקודות
יואב ארנון – 317 נק'
גיל שורץ – 297 נק'
נדב בראון – 251 נק'
עופרי גרטי – 242 נק'
יניב הרשקוביץ – 232 נק'
ישי שילד – 229 נק'
ירום אשד – 225 נק'
אביתר נרוב – 217 נק'
מיכה אפרים – 215 נק'
כל המירוצים הבאים
06/09 - אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות מירוץ מס' 7, מסלול קארטינג פלייס ראשל"צ
27/09 - אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות מירוץ מס' 8, מסלול קארטינג פלייס חדרה (הפוך)
08/10 – אליפות ה-SuperLeague מירוץ מס' 6, מסלול יקבע בהמשך
01/11 - אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות מירוץ מס' 9, דן קארטינג חוצות (הפוך)
19/11 - מירוץ סיבולת 3 שעות, מסלול דן קארטינג חיפה
06/12 - אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות מירוץ מס' 10, מסלול דן קארטינג חיפה (הפוך)
21/12 - מירוץ גביע המדינה, מסלול דן קארטינג חיפה
Comments