הוויכוח הסוער על מי הטוב ביותר בכל הזמנים מלווה כל ענף ספורט תחרותי מאז ומעולם וגם יש כל מיני קטגוריות ותתי קטגוריות שמנסות לתרץ למה אחד עדיף על אחר. מסי או רונאלדו? ואם מסי אז מסי או מראדונה? ומראדונה או פלה? וזה ממשיך לעוד ענפים אחרים – ג'ורדן או לברון? רוסי או מארקז? המילטון או ווטל או שומאכר או סנה או פאנחיו או או או. השורה התחתונה היא כי אי אפשר ממש לקבוע מי הטוב של כל הזמנים כי הזמנים משתנים. כן אפשר להשוות בין המילטון לאלונסו למשל כי שניהם התחרות פחות או יותר באותן השנים (אלונסו ללא ספק טוב יותר פשוט המילטון טוב יותר במזל של ליפול על הקבוצות הנכונות), אבל מול שומאכר לא ממש וזה ששניהם מחזיקים בשיא משותף במספר אליפויות עולם לא באמת אומר על הבריטי משהו. אז מה עושים?
אם נצטרך לומר מי נהג הקארטינג הטוב ביותר שהיה בישראל אי פעם, כדאי קודם שנפריד בין ה-4 פעימות ל-2 פעימות. יש שמות רבים כמו מייקל קסרזון, און יעקבסון, ארז ליבן, אופיר ויסלברגר, יואב גולדבוים, עומר מנור, אריאל לוי ועוד רבים וטובים אחרים שהתחרו כאן. אבל מעל כולם יש שם אחד שמוכר לכל חובב קארטינג בישראל בטח ובטח למתחרים הפעילים והוא איציק שחר. שחר מוותיקי נהגי הקארטינג בארץ, שהתחיל אי שם עוד בשנות ה-90, ממשיך להתחרות עד היום באופן כמעט שוטף כאילו לא עברו להם 30 שנים. אמנם ה-2 פעימות מזמן מאחוריו, אבל ב-4 פעימות הוא חי נושם ובועט בכולם וכמעט תמיד יסיים את המירוץ על הפודיום. שחר הוא אלוף האלופים בין השנים 2017 ל-2022 כולל, בין השנים 2012 ל-2021 היה 9 פעמים אלוף הארץ ופעמיים מחזיק גביע המדינה ועוד ניצחונות ותארים פה ושם. אז האם הוא הטוב מכולם?
אז השנים חולפות ואיתן גם השינויים וחשבנו מה באמת יכול לשקף את הטוב בכל הזמנים. הגענו למסקנה אחת – אי אפשר באמת לדעת, אין דרך ממשית לחשב ובסופו של דבר זה בעיקר יהיה עניין של מחנאות – אוהדי נהג אחד מול האחר. ולכן, החלטנו שהדרך הכי טובה היא לומר מי הטוב ביותר של השנים האחרונות וכך יצרנו את דירוג הנהגים של ישראל. דירוג שלוקח בחשבון את מאה המירוצים האחרונים בכל מסגרות ה-4 פעימות הגדולות בישראל ומעניק לכל נהג את הניקוד הכי ראוי לו (אנחנו כבר קוראים לזה נהג המאה). וכמה זה 100 מירוצים בטווח השנים אחורה? זה מחזיר אותנו עד לשנת 2016 כשבתוך החישוב בראש ובראשונה אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות וכן אליפויות הסיבולת, ה-SuperLeague וכמובן מירוצי גביע המדינה. אבל אז נתקענו בבעיה...
עד לשנת 2016 הדירוג היה לפי קטגוריות בלבד וכך גם התחרו הנהגים על המסלול. בשנת 2017 החלה השיטה המוצלחת הנהוגה כיום לפיה כל הנהגים מתחרים יחדיו כאשר תוצאות הסיום לפני הפרדת הקטגוריות מייצרת את דירוג אלוף האלופים השנתי. לכן דירוג נהג המאה מתחיל למעשה מהמירוץ הראשון של 2017 ומאז ועד למירוץ האחרון הוא גביע המדינה 2023 התקיימו 94 מירוצים (WOW). אז הלכנו אחורה לכל אותם המירוצים, ריכזנו את כל הטבלאות וקיבלנו רשימה הכוללת 275 נהגים. עוד דבר שעשינו הוא לקחת את אותן הטבלאות ולהכיל עליהם את שיטת הדירוג אותה הנהגנו לפני שנתיים לפיה הניקוד משקף גם קושי המירוץ. הווה אומר, ככל שבמירוץ יש יותר נהגים, ככה יותר קשה למעשה לסיים במיקום עדיף ולכן הנהג שמסיים אחרון מקבל נקודה אחת, זה שלפניו 2 נקודות וכך עד למקום הראשון שבפני עצמו מקבל אקסטרה של 2 נקודות מול המקום השני שמקבל אקסטרה של נקודה אחת מהמסיים שלישי. צמוד. באותו האופן מוענק הניקוד גם במסגרת מירוצי ה- SuperLeague ומירוצי הגביע, ובמרוצי הסיבולת מוענק ניקוד כפול.
וכך הגענו לדירוג נהג המאה הנוכחי/זמני כשלמעשה אחרי 94 מירוצים לא תופתעו למצוא את איציק שחר מוביל עם 1,793 נקודות, מקדים את עופרי גרטי אלוף האלופים של עונת 2023 שלזכותו 1,368 נקודות. ואם כבר נוגעים בסטטיסטיקה, שחר ב-94 המירוצים הנ"ל השתתף ב-78 מירוצים וגרטי שהחל להתחרות רק ב-2018 ולהתחרות ברצינות בשנה שלאחר מכן עם 61 מירוצים. סטטיסטיקה? שחר מחזיק בממוצע של 23 נקודות למירוץ, חצי נקודה מהממוצע של גרטי. שלישי אגב מדורג מוטי פרץ עם 1,257 נקודות ב-56 מירוצים ממוצע זהה לשל גרטי. עוד ברשימה נהגים ותיקים שגם התחרו בעונה האחרונה כמו יניב הרשקוביץ המדורג רביעי ואחריו דודי קורץ ויורי צוגלין. מי שהתחרה לא מעט בשנים המוקדמות ונעלם כליל באחרונות הוא אהוד דיין המדורג שביעי ואם יחזור למסלול תחזור גם ההתמודדות על דירוג נהג המאה. ויש גם נהגים מפתיעים שבתוך זמן קצר הצליחו להתברג במעלה הדירוג כמו ירום אשד המדורג עשירי ורז עכו שבמקום ה-13. וזה מוביל אותנו לשנה הקרובה 2024.
כאמור דירוג נהג המאה כולל עד כה את 94 המירוצים האחרונים שהתקיימו בישראל. ולכן הדירוג אינו מושלם ולפנינו עוד 6 מירוצים לאחריהם יקבע מי יהיה הראשון שיחזיק בתואר. אם נלך לממוצע של גרטי, וזה תלוי אם שחר ישתתף העונה או לא, הוא יעפיל לפסגה רק בעוד 19 מירוצים שזה בערך כל העונה להוציא את המירוץ הגדול – גביע המדינה, רק שעובדתית בשנתיים האחרונות ישנה עליה במספר המשתתפים ולדוגמה רק בשנה האחרונה 2023 הממוצע של גרטי היה 27.5 נקודות למירוץ כך שזה יכול אפילו להיות מהר יותר. אז בינתיים אין עוררין על כך שנהג המאה הראשון והראוי יהיה שחר, תואר שבסטטוס הנוכחי עוד יחזיק בו בחודשים הקרובים. מה בהמשך? אז תהיה תשובה הרבה יותר מדויקת, אמנם לא מי הטוב של כל הזמנים שם ימשיכו הוויכוחים, אבל כן מי הטוב מכולם בשנים האחרונות.
コメント