top of page

סיקור גביע המדינה 2023

מכירים את אלה שתמיד אומרים "את הטוב ביותר שמרנו לסוף"? אז את הטוב ביותר שמרנו לסוף. אחרי שאליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות 2023 הסתיימה, אחרי שאליפות ה-SuperLeague 2023 הסתיימה וגם אחרי שאליפות הסיבולת 2023 הסתיימה, נשארנו עם המירוץ הגדול האחרון בהחלט לשנה – גביע המדינה בקארטינג שהתארח במסלול דן קארטינג חיפה (כיוון הפוך). ומה היה כל כך טוב? עזבו רגע את העובדה שמדי שנה זה אחד המירוצים הכי מעניינים, הפעם קיבלנו תנאים שהפכו אותו למעניינים אפילו יותר. והרבה יותר. בעיקר הרבה יותר רטוב. כי ביום הכי גשום של השנה גם מסלול קארטינג מקורה הופך באחת לזירת דריפטים פוטוגניים במהירות אפסית ומי שלא מצליח להוציא החוצה רגש וסבלנות ימצא עצמו מהר מאוד בתוך הבדיחה של "אחד? אני כבר ספרתי עשרה שנוסעים נגד הכיוון".

 

מי שהתחרה במירוץ הסיבולת האחרון ממש לפני כשבועיים וקצת במסלול הזה, הרגיש והבין מה עשוי לגרום גשם שיורד בלי הפסקה. היקוות של מים במספר נקודות מחייב משנה זהירות ושינוי סגנון הנהיגה כמו קווי הפניה על אחת כמה וכמה כשכמויות הגשם שירדו בשעות האחרונות היו עצומות הרבה יותר וגם הפוגות קלות לא משפרות את המצב. את זה אגב הבינו הנהגים כבר על ההתחלה כשבמקצה החימום הראשון זמן ההקפה המהיר ביותר היה על 39 שניות ובמקצה השני 35. שיפור של 4 שניות בתוך פחות מעשר דקות שבפני עצמו רחוק בעשר שניות משיא המסלול להקפה. אז נכון שזה היה שיפור לטובה כי בדיוק בחצי השעה האחרונה הייתה הפוגה, ועכשיו תחכו חצי שעה לסיום תדריך הנהגים ולמה שצפוי לנהגים אחריו.

 

28 משתתפי המירוץ חולקו לשלוש קבוצות לשלב מדידות הזמנים, שבשל הכרזת המירוץ כמירוץ רטוב שונה ממקצה התחום בהקפות למקצה התחום בזמן של 5 דקות. על מסלול רטוב כמעט ואין משמעות לקארט עליו נוהגים והכל עכשיו על הנהג. ולא כל מי שיודע לתקוף בדיוק מרשים תוואי יבש, יודע לעשות זאת גם כשרטוב ופיזור הנהגים בתום המקצה הראה זאת היטב – מי שקובע את הזמן המהיר ביותר הוא מיכה אפרים (40.89 שניות להקפה) ואחריו אורי אלבכרי (41.58) ומוטי פרץ (41.83). בקצה השני איתמר מורג קובע זמן של 46.82 מה שאולי מלמד הכי טוב כיצד משפיעים התנאים על הנהגים ואיך עשיריות בודדות הופכות לשניות יקרות. אם נלך לנהגים יותר מנוסים נוכל למצוא את מה שיכול היה להפתיע אותנו בכל יום רגיל – יואב ארנון שידוע כמהיר מדורג במקום ה-23 (44.52) וירום אשד מקום אחד לפניו (44.21). ונעבור לשלב הבתים.

 

משתתפי המירוץ חולקו לארבעה בתים, שבעה נהגים בכל אחד. שיטת מירוץ ה-FIA קובעת שכל בית יתמודד מול כל הבתים האחרים כלומר בסופו של דבר שלושה מקצי תחרות מוקדמים לכל נהג. על פניו בעיקר בתנאים האלה היתרון הופך למשמעותי ביותר למי שמזנק בין הראשונים ולא כולם הצליחו לשמור עליו. מיכה אפרים למשל שבכל המקצים מזנק ראשון, מסיים שניים מהם באותו המקום ואילו בשלישי מאבד שבע מקומות ויורד למקום השמיני ומאבד נקודות יקרות. כשרטוב, טעות אחת קטנה בימים רגילים הייתה עולה לך אולי במקום אחד, עכשיו תעלה לך בהרבה. את זה למשל גילה דור מלכה שבמקצה המוקדמות הראשון שלו זינק שלישי וניסיון לעקוף את יורי צוגלין השאיר אותו תקוע והוא חוזר אחרון ומסיים לבסוף במקום ה-12. מנגד לא מעט נהגים מצליחים להתאושש תוך כדי תנועה מתוך ידיעה שהדרך לגמר, לפודיום ולגביע הנכסף מחייבת אותם להתקדם כמה שיותר. בסופו של שלב הבתים אורי אריש מדורג במיקום הגבוה מכולם מה שיעניק לו את הזינוק מהעמדה הראשונה בגריד לחצי הגמר ואחריו אביתר נרוב שיזנק שני בחצי הגמר המקביל. יורי צוגלין עם תוצאה טובה במדידות הזמנים ונהיגה יציבה לכל אורך המוקדמות מדורג שלישי מה שאומר שיזנק אחרי אריש ורביעי בדירוג הכללי עופרי גרטי שיזנק אחרי נרוב. אפרים בשל אותה טעות יסתפק במיקום השלישי על הגריד ומוטי פרץ שלישי בחצי הגמר המקביל.

 

בשל העובדה שכל מקצה הכיל עד כה 28 נהגים, בדיוק כמספר המשתתפים, הוחלט לוותר על מקצה ההזדמנות השנייה שכן כלל הנהגים יעפילו לשלב חצאי הגמר. הראשון מבינהם מוזנק עם אורי אריש כאמור בחוד ואחריו יורי צוגלין ומיכה אפרים שינסה לכפר על חטא הפזיזות. זמן המקצה הועלה ל-7 דקות במקום 15 ההקפות המקוריות בסופם אריש שומר על מקומו עם נהיגה מדויקת והימנעות ככל הניתן מהחלקות בזוויות מיותרות ואחריו ללא כל שינוי נשארים צוגלין ואפרים. בחצי הגמר המקביל נרוב שמזנק ראשון לא מצליח לשמור על מקומו ומסיים לבסוף רביעי כשמי שגובר עליו הם עופרי גרטי שמהמקום השני קופץ למקום הראשון ואחריו דודי קורץ (זינק רביעי) וזאב קורן (זינק שישי). אלא שהמפסיד העיקרי במקצה הוא מוטי פרץ שמהמקום השלישי מתדרדר עד למקום השמיני שלא באשמתו מה שמביא לענישת מיקום לנדב בראון. למוטי זה לא מספיק היות ורק שבע הראשונים מעפילים לגמר, ועל חשבון הענישה של בראון יניב הרשקוביץ מדלג למקום השביעי שכן מביא אותו לשם. אורי אריש ועופרי גרטי שסיימו ראשונים בחצאי הגמר יתפסו את שני המקומות הראשונים בזינוק לגמר. זמן ההקפה הטוב ביותר שנקבע עד כה ביום הרטוב הזה הוא שיקבע מי מבינהם יזנק ראשון ואריש הוא זה שמקבל את העדיפות עם זמן של 41.32, מהיר בחצי שניה מגרטי. באותו האופן דודי קורץ מזנק שלישי ולפני יורי צוגלין הפעם בזכות שניה שלמה וככה זה נמשך עם מיכה אפרים וזאב קורן וכל יתר הנהגים שמרכיבים את טור 14 הקארטים מתוכם יוכתר מחזיק גביע המדינה בתום הגמר הגדול.

 

הדגל הירוק מתרומם בפעם האחרונה לעונת 2023. אורי אריש מזנק מצוין, עד כמה שאפשר לומר מצוין כשאתה בחצי גז וברקס מהוסס לפניה הראשונה ולאלה שאחריה כשאתה מחפש ויותר מקווה למצוא כל שביב אחיזה לצמיגים. גרטי שכבר מחזיק בכמה תארים השנה מאוד ירצה גם את הגביע הזה, והוא ינסה לעשות זאת ב-8 הדקות הבאות. וזה קשה, גם בשל העובדה שאריש הוא בין הנהגים שהצליחו לפצח בצורה די יעילה את האופן בו צריך לנהוג בתנאים האלה וגם בשל העובדה שמאחוריו עוד 12 נהגים רעבים. ואט אט הפער בינהם מתחיל להיפתח. עוד קצת ועוד קצת כשמאחור נרשמים מאבקים כי הגביע הוא אמנם הבונוס העיקרי, אך יש כאן גם ניקוד לדירוג אלוף האלופים ונהגי השנה ומי לא רוצה לראות עצמו מטפס עוד בטבלה היוקרתית. ההקפות חולפות, וכבר אפשר לומר שזה המירוץ הכי משעמם השנה מבחינת הילת המהירות שסובבת את המונח מירוצים, אבל בהחלט המירוץ הכי מעניין ובין המותחים שהיו לנו בשנים האחרונות. דקה אחרונה למירוץ מותירה לנו עוד 2 הקפות והפער המבטיח של אריש מחייב אותו עכשיו לגייס את שיא הריכוז. מאחור נרשמות כמה ענישות לכאלה שהחליטו ללכת All-In. דגל השחמט שהוחלף בגאווה בדגל הלאום מונף ואריש בפעם השנייה זוכה בתואר מחזיק גביע המדינה שנתיים אחרי הראשון. 8 שניות חולפות וגרטי חוצה את הקו שני ושנייה נוספת אחריו חוצה קורץ. זה גם היה הסדר בזינוק, אך מה מאחור? יורי שזינק רביעי מסיים במקום ה-11 קצת בשל מגעים שלא באשמתו וקצת בשל אשמתו כי בתנאים כאלה שמחייבים את כל קור הרוח אסור לך להעלות את רף הכעס בוורידים. מיכה אפרים מסיים רביעי, מרחק נגיעה מהפודיום שנמנע ממנו בעיקר בגלל אותה טעות קטנה אך כואבת במקצה הבתים, ואחריו אביתר נרוב כשבין השניים הקרב הוא גם על המקום הרביעי בדירוג אלוף האלופים ולמעשה בתום המירוץ לשניהם יש בדיוק את אותו הניקוד וגם שובר השוויון בדמות מי מבינהם סיים יותר מירוצים לפני האחר מוכתר בתיקו. שובר השוויון הבא הוא סך הניקוד ללא קיזוזים ופה נרוב מחזיק ביתרון של 6 נקודות.

 

זהו, עוד עונת מירוצים עם מספרי שיא הסתיימה ולנהגים לא נותר הרבה זמן לנוח עד להזנקת עונת 2024. היא תיפתח באותו המסלול בחיפה ב-12 בינואר עם המירוץ הראשון בסבב אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות שיתקיים לראשונה בשיטת הספרינט החדשה. עוד שיאים חדשים לפנינו.

 

המירוץ הגדול – גביע המדינה 2023 Top10

  1. אורי אריש

  2. עופרי גרטי

  3. דודי קורץ

  4. מיכה אפרים

  5. אביתר נרוב

  6. זאב קורן

  7. גרישה בוזוב

  8. ירום אשד

  9. רז עכו

  10. גל דרנג

  11. יניב הרשקוביץ

  12. אורי אלבכרי

  13. יורי צוגלין

  14. ליאור ויסלברגר

 

דירוג אלוף האלופים ונהגי השנה

  1. עופרי גרטי – 423 נקודות

  2. ליאור ויסלברגר – 391 נק'

  3. ירום אשד – 349 נק'

  4. אביתר נרוב – 311 נק'

  5. מיכה אפרים – 311 נק'

  6. יניב הרשקוביץ – 299 נק'

  7. מוטי פרץ – 294 נק'

  8. זאב קורן – 262 נק'

  9. נדב בראון – 248 נק'

  10. יונתן טרוק – 233 נק'

 

נהג השנה סופר-פרו – עופרי גרטי

נהג השנה פרו – ליאור ויסלברגר

נהג השנה אדוונס – ירום אשד

נהג השנה רוקיז – יואב ארנון

נהג השנה אקספרט – מיכה אפרים

נהגת השנה – מייה בן יחזקאל





Comentarios


bottom of page