top of page

גביע המדינה 2024

מקרים מיוחדים דורשים אמצעים מיוחדים. ומה יותר מיוחד מהמירוץ האחרון לשנת מירוצים גדושה שנרשמים אליו כ-40 נהגים ורק אחד מהם יוכתר בסופו כמחזיק גביע המדינה בקארטינג? ומה האמצעים המיוחדים אם לא שיטת מירוץ מיוחדת המבוססת על שיטת המירוץ של מירוצי הקארטינג החשובים בעולם ושלראשונה עושים בה שימוש בישראל. וכך זה קרה.

 

שלב 1 – מקצה מדידות זמנים

טוב את זה כולם מכירים. מחלקים את הנהגים לקבוצות, מוציאים אותם למסלול בזה אחר זה, כשכל המטרה היא לנסות והלפיק בזמן הנתון (במקרה שלנו – 6 הקפות) את ההקפה הכי מהירה שאפשר. אז 3 קבוצות, הראשונה עולה ואביתר נרוב קובע את הזמן המהיר ביותר – 24.80 שניות ואחריו נדב בראון (24.82) וגיל שורץ (24.85). בקבוצה השנייה נועם האוסליך קובע את ההקפה המהירה (24.88) ואחריו רז עכו (25.10) ואורי שמיר (25.26). בקבוצה השלישית אנחנו פוגשים את מחזיק גביע המדינה 2023 אורי אריש שגם קובע את ההקפה המהירה ביותר (25.13) כשאחריו איציק גרוסמן (25.33) וניר מי-פז (25.78).

 

בריכוז תוצאות שלושת המקצים יוצא שמובילי המקצה הראשון נותרו הכי מהירים בשלב הנ"ל כשאחריהם האוסליך ויניב הרשקוביץ מה שיעניק לכל אחד מהם יתרון יחסי בזינוקים לשלב הבא הוא שלב הבתים. הם גם למעשה היחידים שבשלב הדירוג הצליחו לרדת לתחומי ה-24 שניות להקפה.

 

שלב 2 – הבתים

ריבוי נהגים באירועים שכאלה מחייב את פיצולם לשתי קבוצות, וזאת בהסתמך על הדירוג שלאחר מקצה מדידות הזמנים. בכל קבוצה מחולקים הנהגים לבתים, ובמקרה שלנו שלושה ושישה סך הכל. החלוקה השווה סטטיסטית מאפשרת אם תרצו שתי תחרויות במקביל אשר אחריהן נקבל דירוג מחודש המסתמך על המקום בו סיים כל נהג את המקצים שלו. בשלב הבתים, מבצע כל נהג שני מקצי מירוץ וסכום הניקוד שישיג יקבע כאמור את ההמשך עבורו כשזמן ההקפה הכי מהיר עד כה ישמש כשובר שוויון אם צריך. זאת הסיבה מדוע בראון מדורג כעת לפני נרוב למרות ששניהם ניצחו בשני המקצים הרלוונטיים להם והכל בגלל עשירית השנייה פחות. שלישי מדורג גיל שורץ ואחריו גרישה בוזוב ואיציק שחר.

 

ומה עכשיו? הדירוג החדש אשר נסמך על שלב הבתים יאפשר חלוקה מחודשת של כל הנהגים, באופן שווה סטטיסטית, לשלב השלישי.

 

שלב 3 – היטים

שלושה מקצי מירוץ נוספים עומדים לפנינו, הפעם אחד לכל נהג. הניקוד שישיגו יצורף לניקוד שצברו עד כה והוא שייקבע את זהות המעפילים לשלב ה-PreFinal, חצי הגמר. ההיט הראשון מוזנק עם בראון ראשון ואחריו הרשקוביץ וירום אשד. בעוד בראון בורח קדימה, אשד מפעיל לחץ על הרשקוביץ בניסיון להרוויח עוד מקום חשוב כשמאחור עכו ועופרי גרטי עושים לחץ משלהם. אלא שפאנצ'ר בצמיג האחורי של אשד משנה את התוכנית שבשבריר שנייה הופכת מהתקפית למאוד הגנתית. בעוד שעם הפניות ימינה הוא עוד מצליח איכשהו להסתדר, כל פניה שמאלה מתגלה ככמעט בלתי אפשרית ואת המירוץ הוא מסיים לבסוף במקום העשירי. כיצד זה ישפיע על השלב הבא? הכל תלוי עכשיו בתוצאות שני המקצים הבאים. בראון מנצח בפער של 8 שניות מעופרי גרטי שמסיים שני ואחריו עמית ויצמן ועכו.

 

ההיט השני על הנייר לפחות אמור להיות מעניין – נרוב בחוד, בוזוב שני ואחריו שחר ומיכה אפרים. ארבעתם נחשבים לנהגים מאוד מהירים ומעניין מה ינצח כאן – קור הרוח, אגרסיביות מחושבת או אולי הניסיון. בהתחלה זה עוד צמוד – נרוב שומר על קו הגנתי היכן שצריך, מנסה לייצר פער בקטעים אחרים של המסלול ומקווה שהלחץ של שחר על בוזוב מתי שהוא יעזור. וזה קורה עם טעות קטנה של בוזוב וניסיון עקיפה של שחר שלא ממש מצליח אבל עשיריות השנייה שזה עלה להם מאפשרות לנרוב לנטוש את הקו ההגנתי ולהתחיל לייצר הקפות יותר מהירות. שחר מבחינתו מצליח לבסוף לעקוף, אך הפער שנותר ומספר ההקפות הבודדות עד לסוף המירוץ לא מאפשרות לו לצמצם יותר מדי. נרוב כאמור מנצח, שחר שני ובוזוב שלישי.

 

עוד מקצה אחד לפנינו והוא שיביא אותנו לשלב הבא כולל עוד שלב ביניים אחד. גיל שורץ מזנק ראשון ואחריו האוסליך ויואב ארנון. אריש מדורג רביעי, מקום ממנו דרוש מאמץ רב אם ירצה לשמור את גביע המדינה אצלו, ואחריו דור מלכה ונועם לביא. עד כה היו מספר התערבויות שיפוט בהתאם לרגיל, אך המקצה הזה משנה את הממוצע ולא לכיוון החיובי. עם הידיעה שלכל עקיפה יש משמעות גדולה להמשך, מספר נהגים מהמרים בגדול אבל לא כולם מצליחים – לא פחות מחמישה נהגים רואים את מספר הקארט שלהם עם הסימן מינוס על לוח הענישות ומי שמרוויח זה מי ששמרו על קור רוח וניסו שלא להיכנס לעימותים מיותרים. וכך, אחרי שורץ שמנצח את המקצה, מסיימים דור מלכה ובוריס פריאוברז'ינסקי שמבטיחים לעצמם מקום ב-PreFinal. ומה על האחרים?

 

שלב 3.5 – מקצה Second Chance

שלב חצאי הגמר כולל שני מקצים בני 13 נהגים בכל אחד, כלומר מקום רק ל-26 נהגים סה"כ. אלא שכללי המירוץ קובעים שכל עוד זה אפשרי, רק 24 יעפילו אוטומטית, בהתאם לדירוג שבטבלת הניקוד,  ושני מקומות נוספים יקבעו במקצה 'הזדמנות שנייה' שיאפשר לנהגים עוד סיכוי אחד אחרון לנסות ולהעפיל לשלבים הבאים. יונתן עטר מזנק ראשון ואחריו פיודור אריפולין ויורי צוגלין. המירוץ רושם סולידיות וללא אירועים מיוחדים ובזה הסדר הוא גם מסתיים. עטר ואריפולין הם המרוויחים שיזכו לעוד מקצה אחד כל אחד שאם הרבה מזל אולי גם יגרום להם להעפיל לגמר הגדול.

 

שלב 4 – PreFinal

26 נהגים נותרו בשני מקצים, מהם יישארו 13 בלבד – 6 הראשונים של כל מקצה יעפילו אוטומטית וסה"כ 12 כשהנהג הנוסף יהיה זה שעשה את זמן ההקפה הטוב ביותר במשך היום מבין אלה שיסיימו במקום השביעי. אז כל מקום קובע, וזמני ההקפה ישמשו כשוברי שוויון, כשבראש ובראשונה המבטים מופנים כלפי אלה שיובילו את הזינוק לכל מקצה – בראון ונרוב. עד כה, בראון קבע הקפה מהירה יותר משמע אם שניהם גם ינצחו, הוא יזנק מהפול-פוזישן ונרוב יזנק שני. קצת אכזרי אחרי יום בו ניצחת בכל המקצים כולל בדירוג, אבל ככה זה במירוצים – צריך לרשום הישג בכל הסעיפים.

 

בראון מוליך את דבוקת המקצה הראשון כשאחריו שורץ ושחר. שורץ שכבר מחזיק בתואר אלוף הסופר-פרו ל-2024 יודע שמה שיעשה כאן יחרוץ את גורלו והוא מנסה בכל כוחו לקרוא תיגר על המקום הראשון. עם הלחץ שמפעיל עליו שחר, הוא קצת מאבד גובה והניסיון לחזור לעצמו לא ממש עוזר והוא יורד עד למקום החמישי בסיום. מי שמרוויח זה גרטי שמסיים שלישי כשאחריו עכו. מלכה סוגר את רשימת הבטוחים לגמר ורק ויצמן יצטרך לחכות לזמני ההקפה של מי שיסיים שביעי במקצה קדם הגמר השני.

 

נרוב בחוד ואחריו בוזוב והרשקוביץ. גם ארנון נמצא שם ואפרים אחריו ואריש שמזנק שישי. אשד, בעיקר בגלל הפאנצ'ר, מזנק שביעי ולצד הניסיון לעקוף, הוא בעיקר חייב לא לאבד מקום ותוך כדי לנסות ולייצר הקפות מהירות משל ויצמן. והסדר הזה נשמר עד הסוף ועם זמן מהיר יותר, אשד הוא זה שיסגור את שורת הנהגים בזינוק למקצה הגמר האחרון לעונת 2024 וזה שיקבע מי יהיה מחזיק גביע המדינה.

 

שלב 5 – הגמר הגדול

כשלוש שעות מרגע הזנקת מקצה הדירוג הראשון ולאחר מקצי נהיגה רבים לסינון, 13 הפיינליסטים עומדים על הגריד – נדב בראון, אביתר נרוב, גרישה בוזוב, איציק שחר, יניב הרשקוביץ, עופרי גרטי, רז עכו, יואב ארנון, גיל שורץ, מיכה אפרים, אורי אריש, דור מלכה וירום אשד. בהחלט מנהגי המירוצים הדומיננטיים ביותר בישראל כיום. כל אחד מהם מחזיק איזה תואר אחד או יותר וזאת הדרך הכי איכותית לסיים עונה ברמה הכי תחרותית שיש.

 

המירוצים האחרונים בחלקם לא האירו פנים לבראון. אבל בין חוסר ריכוז לחוסר מזל, היו רגעים שהוא שב והזכיר לנו את רמתו האמיתית. וזה לא מתבטא רק בנהיגה, אלא גם בחלק המנטאלי של להיות ספורטאי ולהתעלות על הכל ברגע האמת. וכך גם נרוב ובוזוב. לקחת מהם את הפודיום של המירוץ הזה יהיה קשה מאוד. אבל אסור לשכוח את כל מי שמאחור - שחר, ששמו מופיע הכי הרבה בהיכל האלופים, גרטי שאחרי עונה בה התחרה מעט מאוד מצליח להגיע לטופ 5 ועוד נהגים שכל אחד ילך מכאן היום עם גביע אחד לפחות מהעונה הזאת.

 

אבל מעל הכל, לצד כל העוצמה התחרותית הזאת, מקצה הגמר הביא לנו עוד דבר – הערכה וכבוד הדדי בין כל המתחרים. כל ניסיון עקיפה היה מדוד, כאילו שיותר מלעקוף כל נהג רוצה שלא לפגוע בתחרותיות של האחר, ובשורה התחתונה שהטוב ביותר היום ינצח. אבל מה עושים שיש יותר מאחד כזה? בסופו של דבר הפודיום כולל רק שלוש מדרגות. בראון הוא מחזיק גביע המדינה לשנת 2024, ואת הגביע מעניק לו עם המון כבוד והערכה אורי אריש, מנצח 2023 שעד לפני רגע היה יריב עיקש שלו במסלול. נרוב מסיים שני ובוזוב שלישי, אחרי שהפעם לא נפל למלכודת של שחר שמסיים רביעי.

 

מירוץ גביע המדינה 2024 – תוצאות הגמר

  1. נדב בראון – מחזיק גביע המדינה 2024

  2. אביתר נרוב

  3. גרישה בוזוב

  4. איציק שחר

  5. עופרי גרטי

  6. יניב הרשקוביץ

  7. רז עכו

  8. גיל שורץ

  9. יואב ארנון

  10. מיכה אפרים

  11. ירום אשד

  12. אורי אריש

  13. דור מלכה

 

דירוג אלוף האלופים ונהגי השנה

העוקבים ההדוקים מכירים את דירוג אלוף האלופים, זה שמלווה את כל מירוצי השנה וצובר לכל מתחרה נקודות יקרות. ערב המירוץ האחרון הקרב בפיסגה היה בין ארנון לבוזוב כשגם שורץ מחזיק בסיכויים תיאורטיים לסיים לפני כולם. לשורץ פחות הצליח במירוץ הזה (מסיים שמיני), ובוזוב מגיע לפודיום בעוד ארנון מסיים תשיעי, והתואר מגיע בפער זעום. עם 9 נקודות, ארנון ידע היטב מה נדרש ממנו במירוץ הזה ביחס לבוזוב. ובעוד שזה מסיים שלישי, הרי שעצם העובדה שארנון הגיע לגמר תעניק לו את תואר אלוף האלופים ובתנאי שלא יסיים אחרון או יענש. מקום תשיעי כאמור מספיק לו, ו-3 נקודות הן שחורצות את גורל הדירוג. בוזוב מסיים כסגנו ושורץ שלישי.

 

אלוף האלופים 2024

  1. יואב ארנון 504 נק'

  2. גרישה בוזוב – 501 נק'

  3. גיל שורץ – 488 נק'

  4. נדב בראון – 440 נק'

  5. אביתר נרוב – 415 נק'

  6. יניב הרשקוביץ – 403 נק'

  7. ירום אשד – 340 נק'

  8. דור מלכה – 322 נק'

  9. מיכה אפרים – 321 נק'

  10. נועם פרידלנדר – 319 נק'

 

תארי המשנה מוענקים לנהגים בהתאם לקטגוריות אליפות הארץ ומיקומם בדירוג כמו גם לנהגת המדורגת הכי גבוה ותואר נוסף שהתווסף השנה לנהג שקבע הכי הרבה פעמים את ההקפה המהירה ביותר של יום המירוץ (BL). גביעים אלה, יחד עם שאר תארי האליפות השנה – אליפות הארץ והסופרליג, חולקו גם הם בטקס הסיום לצד הכתרת מנצחי גביע המדינה:

אלוף הארץ סופר-פרו – גיל שורץ

סגן אלוף הארץ סופר-פרו – יניב הרשקוביץ

מקום שלישי סופר-פרו – נדב בראון

 

אלוף הארץ פרו – יואב ארנון

סגן אלוף הארץ פרו – אביתר נרוב

מקום שלישי פרו – גרישה בוזוב

 

אלוף הארץ אדוונס – ישי שילד

סגן אלוף הארץ אדוונס – נועם לביא

מקום שלישי אדוונס – נועם פרידלנדר

 

אלופת הארץ רוקיז – מייה בן-יחזקאל

סגן אלופת הארץ רוקיז – אורי שמיר

מקום שלישי רוקיז – גיא מי-פז

 

אלוף הארץ אקספרט – דור מלכה

סגן אלוף הארץ אקספרט – מיכה אפרים

מקום שלישי אקספרט – ניר פוגל

 

אלוף ה-SuperLeague S1 – נדב בראון

סגן אלוף ה-SuperLeague S1 – גרישה בוזוב

מקום שלישי SuperLeague S1 – ירום אשד

 

אלוף ה-SuperLeague S2 – נועם פרידלנדר

סגן אלוף ה-SuperLeague S2 – ישי שילד

מקום שלישי SuperLeague S2 – פיודור אריפולין

 

נהג השנה סופר-פרו – גיל שורץ

נהג השנה פרו – יואב ארנון

נהג השנה אדוונס – נועם פרידלנדר

נהגת השנה רוקיז – מייה בן-יחזקאל

נהג השנה אקספרט – דור מלכה

נהגת השנה – מייה בן-יחזקאל

אלוף ה-BL – גרישה בוזוב

 

עונת המירוצים 2025 תיפתח ב-10/01 עם המירוץ הראשון מבין עשרה בסבב אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות. שנת המירוצים תכלול גם חמישה במסגרת ה-SuperLeague וכן מירוצי סיבולת וגביע ובסך הכל 19 מירוצים שגם יקבעו מי יהיה אלוף האלופים ומי יהיו נהגי השנה הבאים. ובל נשכח כי כל זה ישפיע גם על דירוג ה-Top100, שאת מצבו הנוכחי תוכלו למצוא כאן בסיקור שיעלה בעוד מספר ימים.




צלם הבית - אראל ברונשטיין





גביע המדינה 2024

Comments


bottom of page