"קטן עלינו שלוש שעות", אמר אחד הנהגים. "אחרי סיבולת ה-500 הקפות שעשינו", הוא המשיך והסביר. וזה מה שאנחנו קוראים לו תכנון חד-ממדי - מצד אחד סיבולת קבוצות בת 500 הקפות שארכה ארבע שעות וחצי אל מול 3 שעות כעת, פער שטחי של 50%. אבל במציאות יש לכך ממדים נוספים – נהיגה במסלול מרווח אינה שוות משקל לנהיגה במסלול טכני. הכל הרבה יותר אינטנסיבי ומצריך כוח פיזי לצד עומק מנטאלי מגובים באסטרטגיה מתאימה ובפועל 3 השעות האלה קשות ומאתגרות הרבה יותר מהמירוץ הקודם. דוגמה? בפחות מעשר דקות מרגע הזינוק כל אחת מהקבוצות כבר החזיקה בענישה שיפוטית, וחלק גם יותר. וזה יהיה כואב בהמשך.
8 הקבוצות הרשומות למירוץ לא ממש הפתיעו וההרכבים בחלקם היו די מוכרים – איציק שחר עם רז עכו וירום אשד, ההרכב שניצח את מירוץ ה-500; אביתר נרוב עם יונתן טרוק, נדב בראון ויואב ארנון, הרכב שסיים את ה-500 במקום השני (אמנם זה היה עם אורי אלבכרי במקום טרוק, אבל הראש האסטרטגי נותר זהה); ויניב הרשקוביץ עם מיכה אפרים, גיל שורץ וזאק לישצ'ינסקי. מהצד השני גם קבוצות עם שמות פחות מוכרים בסבבים הארציים כמו אנדריי פטרנקו, רון שקד וליעד שטיינפלד או ראם גרוס, יובל רביץ ואיתי שדה שמות מוכרים מעולם המכוניות שחברו יחדיו לעידו שדה הצעיר שכבר הספיק לקחת גביע במירוץ אליפות הארץ האחרון. וכולם כולל כולם יזכו בתום המירוץ לניקוד כפול בדירוג אלוף האלופים ונהגי השנה.
כאמור המירוץ החל כמעט מיד עם אגרסיביות משני צידי גבול המותר והאסור ואזהרות חולקו לכל הקבוצות. המשמעות היא שבעוד שלוש שעות פחות כמה דקות אלה תצטברנה לשאר הענישות שכל קבוצה תקבל בהמשך והסך הכל יתנקז לכדי הפחתת הקפות. זה העונש הניתן במירוצי סיבולת – צבירת נקודות עונשין ואזהרות תהינה שוות להפחתת הקפות כך שכדאי שכל קבוצה תייצר פער "ספייר" כמה שיותר גדול. וזה נמשך עוד כמה דקות בודדות בהן נפתחו פערים בין מרבית הנהגים וכל אחד התמקד בלנסות ולהיות הכי מהיר שהוא יכול כשבינתיים איציק שחר שזינק ראשון עבור קבוצתו מתבסס במקום הראשון. העוקבים ההדוקים בוודאי זוכרים (ומי שלא הנה תזכורת) את מירוץ ה-3 שעות של 2023 באותו המסלול אז הציג שחר יכולת נהיגה יוצאת דופן עם זמני הקפות סופר מהירים לצד עקיפות מיידיות. הפעם הקושי מול הקבוצות על המסלול היה קצת יותר גדול ועדיין, פער מבטיח לקראת סבב החלפות הנהגים הראשון. עקביות שיטתית מציג גם יונתן טרוק במפגן נהיגה מרשים ואחרי שעה של נהיגה רצופה שתי הקבוצות על 142 הקפות, 2 יותר מהמקום השלישי בו נמצאים אנדריי פטרנקו, רום שקד וליעד שטיינפלד והרביעי בו נמצאים נועם האוסליך, גל דרנג ומרסלו מיטק.
ובעוד שבהמשך המירוץ נראה לא מעט שינויי מיקום בין הקבוצות, הרי שבמעלה הדבוקה הסדר נותר על כנו ומה שמשתנה זה רק הפערים בין הקארטים כששני המובילים ממשיכים בעקביות להגדיל את הפער לכל השאר. ובין לא מעט רגעי מתח מורטי עצבים נרשמו כמה רגעים מותחים בעיקר בקרב על הניצחון כשלפנינו עוד יותר משעה עד לסיום. ירום אשד מדורג ראשון ואחריו בפער של כמעט הקפה נמצא יואב ארנון, שניים מהנהגים האיכותיים של הדור הצעיר. המבט על צג המחשב מראה שלפעמים אשד יותר מהיר ולפעמים ארנון, ומה שמשפיע על כך היא בעיקר יעילות ביצועי העקיפות, אך על ציר הזמן הרי שהפער הולך ומצטמצם עד כדי היצמדות שגם מתורגמת לשינויי מקום בינהם ולא פעם אחת עד לחילוף הקרוב. אשד מעביר את המושכות לרז עכו, ארנון לאביתר נרוב והקרבות על המסלול ממשיכים.
פחות משעה למירוץ ועשר הדקות הראשונות (וגם יתר הענישות עד כה) נכנסות אף הן לצד האסטרטגי כשאף אחד מהנהגים ובטח המובילים לא ירצה בקנס ההקפות. בזמן הזה אגב לשתי הקבוצות שבראש יש כבר ענישות – המובילים עם הקפה וחצי פחות והשניים כפסע מלאבד אחת. זה לא ישפיע עליהן אל מול המקום השלישי שנמצא בפער של 3 הקפות (ובפני עצמם כבר במינוס 2 הקפות) אך בינהן זה בהחלט יכול להיות קריטי. נרוב בוחר בנהיגה יותר שקולה, עכו בנהיגה יותר מהירה מנצל את העובדה שאין ממש תנועה לפניו, והוא סוגר כמעט הקפה מלאה, פער שלבטח ייסגר אחרי שנרוב יסיים לעקוף את כל הסמנים האחוריים ואז יזכה בעצמו למסלול נקי בעוד שעכו יצטרך לעקוף שישה נהגים. ואז הדרמה מקבלת תפנית מכיוון אחר – הנהגים חילקו בינהם את 160 הדקות האחרונות, המחשב לא והוא החליט שהגיע הזמן לשבות. המירוץ נעצר בנוהל של "דגל אדום", מנהלי המירוץ מתפעלים את האירוע וחמש דקות אחרי המירוץ ממשיך עם זינוק מחודש כשכל הנהגים מסודרים מחדש בהתאם לדירוגם בפועל.
הזינוק מחדש ל-20 הדקות האחרונות מוציא מנרוב החלטה שזה הכל או כלום והוא עוקף את עכו אגב אזהרה מהשופט שתצטבר לענישת מינוס הקפה. המאבק ממשיך והם שוב מחליפים מקומות בעוד שמאחורה יש כאלה שמאוד רוצים לסיים במקום השלישי למול כאלה שכל תוצאה תהיה להם טובה רק לא המקום האחרון. ואז מגיעה ההקפה האחרונה אחרי כמעט 3 שעות (פלוס חמש דקות עצירה לא מתוכננת). נרוב מוביל, עכו צמוד מאוד. והשיקול של "הכל או כלום" נמצא כולו אצל האחרון - הוא נכנס לפניית השיקיין כשהוא מסמן לעצמו להיכנס ראשון אל הישורת מה שקרוב לוודאי יעניק לו ולקבוצתו את הניצחון. אלא שהעקיפה יומרנית מדי ומייצרת דחיפה ועוד נקודת עונשין שתצטבר למינוס שתי הקפות. דגל השחמט מונף וחישוב הענישות הוא שיקבע את התוצאה הסופית, לפחות מהמקום השלישי ואילך כי לא בטוח שהסדר שעל מסך המחשב כעת יהיה גם הסדר הרשמי שיוכרז בטקס הפודיום. הנה למשל פטרנקו את שקד את שטיינפלד עם מינוס 3 הקפות מאבדים את המקום השלישי. למי? לקבוצה היחידה מבין השבע שלא קיבלה ניקוד עונשין.
דירוג אלוף האלופים
כאמור ניקוד כפול מעניקה הסיבולת לדירוג אלוף האלופים ונהגי השנה, החל מ-2 נקודות למסיימים אחרונים ועד 22 נקודות למנצחים. כל אחד מנהגי הקבוצה מקבל את מלוא הניקוד מה שמכניס עוד עניין כי כאן כל נהג לעצמו. עם הניצחון מטפס יואב ארנון אל ראש הדירוג, מוריד למקום השני את גרישה בוזוב שהחזיק בפסגה חודשים רבים. הפער בין השניים 5 נקודות בלבד, לא משהו שלא ניתן יהיה להחזיר בשני המירוצים הנותרים עד לסוף השנה. וזה כמובן עובד גם הפוך כך שעל כל אחד מהם רובצת אחריות רבה. גיל שורץ ממשיך להחזיק במקום השלישי עם 19 נקודות פחות מבוזוב, אך הפער בינו ובין המדורג רביעי נדב בראון הלך והצטמצם לאחר הסיבולת והוא עומד כעת על 38 נקודות. 30 נקודות אחריו נמצא אביתר נרוב שעולה מקום אחד על חשבונו של יניב הרשקוביץ כשהפער בינהם 9 בלבד ואחריו ירום אשד עם 28 נקודות מתחתיו וישי שילד עם 7 נוספות פחות. אשד אגב עם המקום השני במירוץ עולה מקום על חשבונו של שילד.
איבוד מירוץ בשל אי השתתפות יכול להיות כואב, תשאלו את נועם פרידלנדר. הוא אמנם לא מאבד מיקום ונותר שמיני בדירוג, אלא שאלה לפניו מעט בורחים לו בעוד שאלה שאחריו מצמצמים רווחים. דור מלכה בזכות 6 נקודות מתקרב אליו לכדי 9 בלבד וגם המדורגים 11 ו-12 נועם לביא ומיכה אפרים עושים עוד צעד לכיוון העשירייה המובילה. בין אפרים לפרידלנדר אגב מפרידות 19 נקודות בלבד כשבקופה עוד שני מירוצים כאמור – המירוץ האחרון בסבב אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות (06/12/24) ומירוץ גביע המדינה (21/12/24).
תוצאות מירוץ סיבולת 3 שעות 2024 (לאחר ענישות)
יואב ארנון, נדב בראון, אביתר נרוב, יונתן טרוק – 421 הקפות
ירום אשד, איציק שחר, רז עכו – 420 הקפות
נועם האוסליך, גל דרנג, מרסלו מיטק – 417 הקפות
רון שקד, אנדריי פטרנקו, ליעד שטיינפלד – 415 הקפות
גיל שורץ, יניב הרשקוביץ, מיכה אפרים, זאק לישצ'ינסקי – 415 הקפות
גרישה בוזוב, ישי שילד, דור מלכה, נועם לביא – 413 הקפות
אמיר וינשטוק, נאצ'ו גלומצ'אר, אורי ויזנטל, איציק גרוסמן – 410 הקפות
עידו שדה, ראם גרוס, איתי שדה, יובל רביץ – 401 הקפות
המירוצים הבאים
06/12 – אליפות הארץ ROK קאפ 4 פעימות מירוץ מס' 10, מסלול דן קארטינג חיפה
21/12 – מירוץ גביע המדינה, מסלול דן קארטינג חיפה
Comments